fbpx

Ekonomi och racing hänger detta ihop eller jobbar ”tjatar” STEC för mycket om detta med olika ekonomiska lösningar?  Ser man sitt team som STEC eller går det att se teamsamverkan med arrangör , funktionär , publik osv ?

Vi hängde kvar efter Mittsverige i region Mellan Norrland och har haft möten med flera klubbstyrelser , banägare , arrangörer, förare , funktionärer detta har varit både givande men även oroande. Vi ser en röd tråd i problemet som stavas Pengar och engagemang. Få vill betala och ännu förre vill göra jobbet.  Ett möte var med räddningschefen på SHRA Sundsvall som inte menar att klubbarna inte vill betala för sjukvård& Rescue ? Kan det verkligen stämma!  Vi försökte påtala att det är inte klubben , arrangören som betalar detta. Han tittade på mig och svarade helt allvarligt att det klart det är arrangören som betalar och de vill inte ta kostnaden.  STEC har under alla år haft ett högt säkerhetstänk med sjukvård och då tillkommer högre kostnader.  Men det har vi största anledning att tro att du som team uppskattar. 15,000 kronor betalar teamen i runda slängar för sjukvård inför Linköping med sjukvårdsbilar , funktionärer med adekvat bra utbildning från Ambulans och brandskydd i försvaret. Lade du märke till fet texten?  Teamen betalar sjukvården inte STEC. Tack för du tänker på säkerhet.

Vill du köra STEC ”gratis”2023 ? 

Hur långt fram planerar du ditt tävlande?  STEC som SM Arrangör har nu planering inför 2023 med Premiär 30 April på Mantorp Park vilket är ett perfekt datum för premiären.  Test&Tune , Licenskurs , Lördag och Race Söndag och lugn after race 1 Maj då många är lediga.  Vi har de flesta inom STEC vuxit ifrån den klassiska valborgsfyllan och kan redan nu kryssa i kalendern med premiär 2023 Mantorp Park.  Köra gratis?? Vad menas. Jo vi kommer göra ett tydligt system på kostnaden för att köra STEC 2023 för 30,000 ingår allt som normalt sett delas upp i diverse kostnader men nu gör vi det mycket enkelt.

Totalkostnad STEC 2023 (Lätt att räkna på som team) 

  • 35,000 Kan faktureras företag (utan moms)
  • Samtliga tävlingsdagar inkl testdagar
  • Licens/Försäkring ingår till alla i teamet
  • Fritt antal entrébiljetter till samtliga race
  • Transponderkostnader inkluderas
  • Elavgifter på banan inkluderas
  • Vagnsböcker ingår till alla team
  • inklusive frukost  , Lunchmackor till samtliga förare
  • Inget dolt extra kostnader utan allt betalas med betalkort , kontant eller faktura.
  • betalas innan 1 April för detta subventionerade pris hela 2023. kan delas upp på flera fakturor om det är flera samverkanspartners som vill stödja ert team eller betala upp i portioner Jan-Feb-Mars.

Låt någon annan betala ditt tävlande ?? Nu kommer vi till lösningen för privat teamen som ca 50% består av inom STEC och som kan ha svårt att fakturera företag.  Vi vet att ditt team har ett marknadsvärde och företag vill synas i samband med Motorfestivalerna. Ta en timme i veckan per team fram till årsskiftet och bygg ”sponsorspaket” med valfritt belopp för att stödja just ert team. STEC kan bjuda på reklam platser på banan i samband med tävlingarna för att företagen ska känna att de är med på racet.  STEC kan fakturera och du kör billigt eller helst gratis och i den bästa av världar få gratis däck , bränsle , boende osv som naturligtvis är stora kostnader för teamen. 2022 under hösten lägger de flesta företag sin budget för marknadsföring. Låt STEC hjälpa dig att köra racing på absolut högsta Svenska nivå med SM i Sverige och NM ihop med Norge.  För tankar om detta maila oss gärna på stec@stec.se

Du har väl inte missat Teammötes datum 19 Augusti på Linköping Klass A 19,00 Klass B 20,30

Varför tjatar vi om detta? Jo för det finns enormt mycket kunnande inom STEC teamsgrupp. Dialog skapar en väg framåt och vi har flera förslag som kommit upp som vi gärna vill diskutera med dig.

  1. Släpp Krutcupen inför nästa säsong och integrera de teamen in i STEC och STEC Light.
  2. Släpp entre avgifter utan bjud på detta och höj startavgifterna om det inte går ihop ekonomiskt.
  3. Höj statusen igen med SM ta tillbaka 100,000 kr i prispengar.
  4. Skippa Tierp och kör Mantorp , Sviestad och 1 ggn Mittsverige
  5. Lägg tillbaka Gotland Ring i Kalendern.
  6. Skippa enhetsdäck i klass C återgå till att alla kör med vad de önskar.
  7. Bygg vidare på tanken med Långloppsracing Licens som gäller i alla serier.
  8. Jobba för fler företag som är med i och runt tävlingarna
  9. Bygg på mer med tanken ihop SM Bilstereo , Scumball , det drar folk på sikt
  10. Lägg ner hela STEC ni kör inte med SBF som är det enda rätta i bilsporten.

Dessa är några av de förslag som kommit in på facebook och stec mailen ös gärna på med mer.

Resultat listorna är uppdaterade https://stec.se/resultat/

Tävlings PM Linköping

stec-tavlings-pm

Anmälan https://stec.se/anmalning/

1500 kronor vad får man som företag för 1500 kronor inom STEC.
Man får reklam utskick till 10.000 kunder.
Profilerings plats på Motorfestivalen.
Synlighet till 10.000 tals besökare på sociala plattformarna som STEC förfogar över.
Vill ditt företag synas för 1500 kronor 20-21 Augusti Vi försöker nu skapa en modell där förare ska kunna köra billigare bilsport. Genom att skapa samverkan med företag som säljer produkter & tjänster till team, publik. Det är tuffa tider och vi får försöka hjälpas åt genom samverkan som skapar gemensam framgång.

Många team som var med senast på Mittsverige gjorde väldigt fina uppdateringar på sociala medier och fotade , filmade och detta har vi pratat om hur viktigt det är att synas i mediabruset.  Men detta gjorde ni riktigt bra stort tack för det är just samverkan som kan bygga detta starkt i framtiden och du är en viktig del inom stec.