Regler och information

STEC Racing  lite enklare betydligt mer ekonomiskt. Reglarna skall läsas ihop med kapitel ”Rättvis Racing” 

Tekniskt reglemente STEC klass Racing  2020-2022  Svenska öppna Endurancemästerskapen.  Är du osäker på reglerna skicka frågan till stec@stec.se

1) Tillåtna bilar.
Täckta bilar som är eller har varit typbesiktigade i Sverige. Vagnboksbesiktning samt säkerhetskontroll skall göras före start.

2) Drivmedel
Tillåtna drivmedel är blyfri bensin 95/98 oktan, E85 samt diesel. Allt drivmedel ska vara handelsbränsle inhandlat på tankställe i Sverige. Metanol är inte tillåtet

3) Karosseri och chassi
Chassiets och karossens ursprungliga form och större ändringar bör lämnas in för godkännande. 
Skyddsbur  helbur STEC godkänd Tänk säkerhet och lämna gärna in till kunnig bursvetsare
Front och bakspoiler får monteras.
Bogseröglor skall finnas lättåtkomliga fram och bak och  vara tillverkade av lämpligt material

4) Dörrar/inredning
Stol och bälte ska vara STEC godkänd och väl monterat minimum 4 punkts bälte gärna mer
Invändig backspegel skall vara monterad och ge god sikt bakåt.

 5) Cigguttag 12 Volt
Skall finnas max 1 meter från framrutan för kraftmätning  och videokamera 

6) Instrumentbräda
Instrumentbrädan får tas bort. Utstickande hörn och kanter får dock ej förekomma.

7) Stötfångare
Stötfångare skall motsvara original till funktion men får modifieras för montering av spoiler, splitter eller motsvarande.

8) Hjulupphängning
Hjulupphängning och fjädring, typ och fabrikat får ändras fritt.

9) Koppling, växellåda och bakaxel
fritt

10) Brandvägg, Torpedvägg,Batteri
Torpedvägg skall vara väl tätad mot genomslag av brand. Batteri skall vara väl förankrat och polerna skall vara väl isolerad. 

11) Rutor
Vindruta skall vara original eller i polykarbonat, minimum 5mm tjock. Övriga rutor får bytas mot polykarbonat, minimum 3mm tjock. Alla rutor skall vara genomsynliga. Endast klar plastfilm får monteras på glasrutors insida. Taklucka av plåt skall svetsas igen. Utvändiga backspeglar skall vara monterade på bilens bägge sidor.

12) Avgassystem/ljudnivå
Ljudnivån får ej överstiga 95 dBA enligt STEC mätmetod .
OBS att banägaren kan sätta annan/lägre gräns för ljudnivå. Arrangörens/banägarens/banbolagets/myndighetens ljudmätare anses som riktig och gäller.

13) Belysning
Minst två bakåtriktade bromsljus på minimum 20 W glödlampa (eller motsvarande)
Minst två röda bakljus på minimum 5W glödlampa (eller motsvarande). 
Belysning fram av halv- eller dimljus typ med glödampa 55 W (eller motsvarande)
Belysning skall vara påslagen i STEC.

14) Däck och fälg

 Max 225 breda däck, Valfri tum . Ej slicks  Yokohama däck kan köpas genom stec till bra priser.  

15) Motor
Motor och dess placering i original motorrum är fri. 
Kylaren skall vara placerad på bilens originalplats.

16) Bromsar
fritt

17) Bränsletank/system

Fritt  . Bensintankar som monteras i bilen skall ha skiljevägg monterad mellan tank och förare i icke brännbart material                                                     

Tankning  får inte ske med föraroverall !  Tankning utförd i heltäckande klädsel  All form av spill skall saneras innan bilen lämnar tankområdet  Miljömatta + Brandsläckare skall teamet ha i direkt närhet vid samband med tankning. 

18) Tävlingsvikt
viktning av bilen kommer att utföras ( Hänvisning till Rättvis racing)

19) Personlig utrustning och startnummer

Personlig utrustning (komplett) ska vara godkänd och uppfylla  STEC kraven
Nackkrage är obligatoriskt men HNRS/FHR-skydd rekommenderas starkt.
Tävlingsbil ska förses med startnummer som placeras på båda framdörrarna,  alternativt på bakre sidorutor. Arrangören tillhandahåller startnummer.  K
lasserna ska att ha en  tejp i färg med den tillhörande klass ( A B C )  bak för att bakomvarande bil kan se vilken klassning bilen har..   Det är alltid förarens ansvar att alltid har komplett säkerhetsutrustning på sig under tävling , träning.  ( Drive Safe )

20) Besiktning
Bilar och personlig utrustning skall alltid  säkerhetsbesiktas av teknisk personal innan träning och tävling. Det är alltid teamets ansvar att se till att bilen följer STEC regelverk och att bilen klarar säkerhetsbesiktningen. 

Detta är STEC Tekniska regelverk obs skall läsas ihop med Tävlingsreglerna och kapitel om det vi kallar ”Rättvis Racing” Där beskriver reglerna hur det är möjligt med enbart 2 sidor teknik.

STEC GODKÄNT ?  Våra besiktningsmän vill se säkerhet.  Det finns bra material och riktigt bra skyddskläder att använda så vår skarpa inrådan är att satsa på säkerhet inom racingklassen.. Vi vill du ska komma hem glad oskadd efter en racingdag med STEC. 

Kapitel Rättvis Racing  klicka 

 

Tävlingsregler STEC 2021

 

Tävlingsreglerna inom STEC är viktiga att läsa.

 

Endurance=Uthållighet  2,4,6 Timmars alternativ.
Starten går med sk rullande start förfarande med startbil och starten går med igångsättande av Grön Flagga på huvudposteringen.
Förarbyte sker på anvisad plats eller på teamets depåyta.  Ingen förare kör längre än max 80 minuter i ett svep.
  • STEC Klass indelar bilarna efter Motorkraft..Ni får köra med vilken bil som helst som klarar säkerhetskraven,  Kort den ska vara säker och ha bur, stol , bälte och vara en täckt bil =Touringbil  Teamet kan klass ändras om bilens Hästkraftantal ändras under säsongen.   Detta skapar enorma möjligheter för team att kunna byta komponenter på bilen under pågående säsong.   Ja kan till och med byta hela bilen om teamet så önskar.
  • Säkerhet STEC arbetar hela tiden på att förbättra Svensk Bilsport Säkerhet och vi har alltid Sjukvårdsbil samt läkare på plats vilket vi satsar på för ert deltagande skall bli säkert och samtliga tävlingar är sanktionerade med fulla tillstånd och polistillstånd samt tävlingstillstånd.  Alla förare skall skaffa sig STEC Licens för Racing Nationell.  Samtliga nya förare startar med minst 1 Light tävling och genomgår vår utbildningstrappa.  Förare med tidigare Licens och meriter diskuterar dessa med tävlingsledningen innan start för godkännande.
  • Varvberäkning sker med enkelt system 1 poäng per varv. 
  • Depåfart i hela depåområdet sker sk ”gåfart” Detta är ytterst viktigt av säkerhetskäl. Är du osäker på ”gåfart” så be kompisen hålla i taket under depåområdet.
  • Föraransvar lägger vi stort fokus på och samtliga förare med teamchefens intygande skriver på innan varje start tävlingsdokumentet klicka
  • Det åligger teamet att ha koll på Miljö , säkerhet , brandskydd vid sin depåplats. Miljömatta , uppsugningsmedel av vätska och brandsläckare minimum 6 kilo skall finnas i varje teamdepå.  Alla brandsläckare som STEC använder för att släcka brand betalas av brinnande team
  • Tankning sker alltid på anvisad plats. Allt ev spill skall saneras av teamet innan vidare tävling.  Tankning för ej ske i tävlingsoverall  (se tekniska regler)
  • Personlig utrustning skall vara STEC  Godkänd det betyder att det ska vara racinggodkända kläder handskar skor hjälmar. Är du osäker så prata med besiktningen om detta och STEC säljer också bra varor så behöver du handskar underställ eller balaclava så beställ detta direkt från STEC.
  • Tider för dagen är så klurigt att det alltid är samma tider på varje tävlingsbana. Är inte teamet klara inför start så rullar startbilen ändå så enkelt är det och måste så vara för vi ska kunna gå i mål i rätt tid. Detta åligger teamet själva att klara av och det finns på hemsidan tidern
  • Officiell anslagstavla skall finnas väl utmärkt. Denna tavla är den viktiga tavlan för dagens tider , resultat , eller övrig viktig sen information.
  • STEC jobbar aktivt för att skapa plattformar för både spets och bredd inom svensk Bilsport. Det är av yttersta vikt att visa respekt   Både på och utanför banan.  Vi är sjysta förare som underlättar omkörning för snabbare fordon.. All form av blockering är förbjudet. och hjälper varann i det öppna depåområdet.  På sociala medier hyllar vi varann och är ambassadörer. Har du problem med något inom STEC så är vägarna för protest/diskussion väldigt kort prata helt enkelt med tävlingsledningen. Under tävlingsdagen kan det vara stressigt men olika straff finns både med poängavdrag och bötesbelopp.  Men vi tror på föraren / teamansvar.  Men tänk alltid på att respekten skall finnas som ledord. Teamchefen har ett stort ansvar för teamet
  • Välkommen att vara med i STEC  Tillför Serien positiv energi och ge mer än du tar så kommer du trivas i STEC.  Det finns ingen rättighet att tävla i STEC men många skyldigheter. Att läsa denna text är en av dem.  Men bygger vi detta gemensamt så kommer kommande säsong vara en motorfest där vi trivs med rättvis racing , enkla regler , gemenskap ,  Vi skapar Stec andan gemensamt.

 STEC Öppen Sprint Precis vad det låter som öppen sprint klass där alla fordon är välkommet som klarar STEC säkerhetskontroll samma modell på klassindelning.

Detta med sprint är en nyhet inför 2020 som har efterfrågats. 

Endurancebilarna kan köra mer under dagen och vi kan erbjuda sprintförare en öppen klass baserad på samma tekniska regelverk som Endurance. 

Bilarna vägs och testas på samma sätt som Rättvis Racing.  

Enda skillnaden är att här tillåter STEC alla form av däck även slicks med.

Starten är stillastående start och körs under 2 heat x 20 minuter vardera. 

Pröva gärna detta med sprint för det är mycket action.  

Anmälan som vanligt på anmälan klicka 

STEC kör varje tävlingsdag minst 60 minuter som vi kallar Trackday och som kan läggas på med Tidtagning och då blir det Time-Attack. 

Trackday är ingen tävling utan detta skall ses som aktiv säkerhetskörning och ett perfekt sätt att prova en bana eller lär känna din bil.  Alla bilar är välkommen och vill du köra mer än 60 minuter så välj någon av dagarna under Light då brukar det vara minst 120 minuter Trackday och samma med Tierp och Gotland där kör vi alltid lite extra länge för att erbjuda mer körning. 

 

Time-Attack körs under samma regler som övrig stec. Bilen skall ha stol racingbälte och skyddsbur. Personlig säkerhetsklädsel och all körning sker med stor respekt emot övriga förare.  Rejält med luft mellan bilarna och tävlingen görs emot klockan. 

Båda formerna kostar 999 kronor kontant på plats och önskas tidtagning så är det 200 kronor extra och då ingår det prisutdelning ed pokaler. 

Anmälan sker på email stec@stec.se  Tidschemat finns under sidan anmäl här.  Vi kan även erbjuda förarcoaschning under denna timme

och Racing Licens går att få för den som vill tävla mer. 

Klasserna delas in på samma sätt som övriga genom Rättvis Racing. 

Välkommen