fbpx

Ny vecka och ny blogg 

Vi har en liten fundering / tanke / idé angående dialogen om deltagandet i olika långloppserier. För det första, SBF eller inte.Vi tycker det går att jämföra lite som Facket eller inte.Är själv ingen förespråkare för facket då vi värnar om fri konkurrens och enligt oss har facket monopol på vissa saker, som tex Fora försäkring. Dock tycker vi självklart att de anställda ska ha en trygghet. Samma sak med tjänstepensioner, staten har urholkat pensionssystemet och facket har infört krav på tjänstepensioner, samtidigt som vissa yrkesgrupper som inte har kollektivavtal väldigt sällan har lyckats förhandla till sig.

Vad vill vi ha sagt med detta då ? Jo att även om man väljer att stå utanför SBF och den hårda säkerhetslinjen som de för med krav på vissa delar så behöver man ändå ha klara linjer för att upprätthålla säkerheten för alla deltagare. ( precis som Tesla gör, de har egna kvalitetssystem , bonus system, försäkringar och även tjänstepensioner, dock ej genom kollektivavtal eller Fora. Men de redovisar dessa tydligt vilket gör att Metall nu har en näst intill omöjlig uppgift att vinna detta. ) Vi tror om man punkt för punkt kan redogöra skillnaden mellan att köra inom SBF och utanför och visa att säkerheten uppfylls inom accepterade gränser så tror jag att fler skulle rösta för samverkan och vem vet fler kanske och skulle förespråka fri konkurrens

STEC viktigaste punkter varför vi inte kör ihop med SBF 

  • Vi vill skapa en SM serie för att höja statusen på Svensk Endurance.
  • Vi vill göra det enklare& billigare för de tävlande att kunna köra racing.
  • Vi vill förenkla hanteringen att kunna som arrangör genomföra tävlingarna.
  • Vi tror på fri konkurrens och tror ej monopol + dolda avgifter som inte gynnar sporten.

Detta är de 4 punkterna det handlar om varför stec kör utanför SBF   Vi för naturligtvis dialog med förbundet varje år och det har blivit betydligt bättre. Som race4fun drar fördelar av inom det enkla regelverk som vi skapade en gång i tiden. Då fick bilarna max köra 60 kmh eller 40 i snitt. SBF var och mätte hastigheten flera gånger när Krutcupen började köra ”Light Racing” och stod och gapade att det gick för fort (70 kmh)  Detta betyder ju inte att vi vill göra avkall på säkerhet och ordning & reda på på tävlingsdagen.

Det ska vara Nomex overaller med flamskydd och det ska vara bur,stol,bälte för bilsport men vi ska samverka med de tävlande och inte ha ”hilter wannabe” i besiktningen utan med en egenkontroll så har du som team besiktat din bil och vår tekniska grupp stämmer av att detta är gjort. Försäkringarna är bokade med Folksam även 2024 och vi går inte längre i strid på sociala medier med de värsta sbf fundamentalisterna. Vi tror på detta och STEC har de senaste åren visat att detta är rätt väg att gå förarna har valt STEC som största racing serien.

Självklart passar inte STEC alla förare men vi tror på lojalitet, lyhördhet, samverkan och energi. Ring och diskutera STEC med oss på 018-265 06 41 eller lägg ett E-mail så ringer vi upp. STEC är inte rädda för att prova saker och utvärdera som 2024 kör vi 1-3-6 Timmar om det är rätt eller fel får vi utvärdera ihop med teamen under säsongen. Så här ser startlistan ut just nu och det är du som förare&team somväljer var du vill köra Klicka 

Filmen är några år gammal men budskapet gäller än. 

STEC betalningsmodell.  Vi har valt att inkludera samtliga avgifter i en startavgift.  Det som kan tillkomma är exempelvis om du som team önskar ström i depåområdet eller box på mantorp.Du kan betala med faktura , swish eller kontant. Detta system är det ingen annan långloppsserie som har men vi gillar detta och hoppas det ska passa även ditt team. Vill du vi ska speca upp kostnaderna så går det naturligtvis bra. men tanken är att skapa ett system med 1 betalning årskort eller betala per unik tävling.

Filmen är från Corona tider och det blåser alltid på Mantorp. men mycket stämmer även 2024.

Tids PM för Mantorp 28 April

07,00 Frukost och besiktningen öppnar i Box 1

07,01 Inskrivningen öppnar och transponder utlämningen 1 trappa upp i NGK huset.

09,00 Test & kval körningen startar.

09,25 Test avslutas

09,30 Föramöte i depåområde nedanför NGK huset.

09,45 Bilarna rullar fram för Line Up 10 främsta efter kval längst fram i 6 timmars.

10,00 Startbilen rullar. 3 och 1 timmes team hänger på för att testa transpondrarna. åker in i depå varv 2.

11,30 3 Timmar klassen släpps ut på banan

12,00 1 timmes klassen släpps ut på banan.

13,00 Lunch och Time-Attack körs på banan

14,00 restart 6 timmars

15,30 Restart 3 Timmars

16,55 Målgång

17,05 Prisceremoni startar direkt efter målgång.

Är du racing intresserad och vill börja med Endurance kika då på Light serien som är mycket bra och viktig som instegsserie. Lite enklare lite billigare men med massor av körglädje samt utbildning Klicka

Okey detta var veckans blogg och läs gärna dessa på  https://stec.se/nyheter/ Önskar en trevlig helg.