fbpx

Mars månad och vi kommer köra regler och information till både nya och erfarna team. Vi kommer använda filmer och text så försöker vi skapa en clean & ärlig racing.

Omkörning & Stängning Se denna film

Detta är proffs som kör, proffs som arrangerar ,Proffs domare , och lik förbannat så blir det jidder & Protester. STEC gör det väldigt enkelt att den som är först in i kurvan väljer spår. Föraren bakom har full sikt vilket inte den föraren som är först har pga döda vinklar i speglar osv. Det betyder att föraren bakom har ansvaret att det finns luft emellan bilarna.Många gånger vid de få gånger det blir kontakt i stec så kommer teamchefern eller förare upp till tävlingsledningen för att protestera men tänk dig för om du vill protestera om du är bilen som kom in som nummer 2 i kurvan. Följ rådet om du är osäker så vänta tills bra tillfälle för omkörning uppstår. Chansa inte i Långlopp är en bra grundregel.

STEC Tekniska regler 2024  Du finner dem även på text Klicka Hemsidan 

Finner du osäkerhet om regler som tveka inte att lägga ett E-mail 

Lampor inom stec.  Detta är ett fantastisk system men du som förare måste veta hur det fungerar.

Code 60= När lampan blir ”Gul”  (vit/blå) Så betyder det att tävlingsledningen önskar att farten ska reduceras till 60 km/h.  60 km/h är inte 90 och inte heller 30 för detta med Code 60 är ett rättvist system och vi har varvtider på max 60 i varvtid . Detta är 90%  oftast en bil som fått stopp och vi kan snabbt bärga in bilen och så fort lampan blir grönt så kan racet åter starta och samtliga bilar har samma postion. har du ingen hastighetsmätare så lär dig varvtal vid 60 km/h. finns skapliga hastighetsmätare med gps gratis i telefon appar.

Tävlingsregler inom STEC En liten justering till maxtid 90 min innan förarbyte doch skall det vara 1 obligatoriskt depåstop under 3 timmars racet. Föraren kan välja att springa ett varv runt bilen om det är 1 mans team.

Starten i STEC Alltid sk rullande start och se gärna denna film  Startbilen kör knappt 2 varv och sen släpper startmannen med Green Go Go Go flaggan.  Ledarbilarna ska hålla 60 km/h fram till starten går. STEC har kval de 10 snabbaste bilarna står först.

STEC har även flaggor ( Samma betydelse som formel 1 )  Respektera domare , tävlingsledare. 

Funktionärerna är dina vänner  Misstänker du brand eller om du ej mår bra osv kör till funktionären runt banan inte in i tankdepå om du misstänker brand.  Varje postering runt banan har brandsläckare.  Efter Målflagg tackar man som förare genom tummen upp och funktionärerna ger ofta applåder och flaggviftningar=Teamwork

Lars är Tävlingsledare  Vi har 2 duktiga Lars efternamn Samuelsson och Svelander som alltid är med ibland 1 ibland 2 men det finns alltid en Lars! Lars är det som i samråd med funktionärerna beslutar om ev åtgärd. är det exempelvis Körning utanför banan med hela bilen så är det Stop&go det betyder att föraren får Svart flagg och får komma in i depå för en tillrättavisning. Depå fart är alltid 10 km/h det får inte under några förhållande bli skador förman kör för fort i depån.

Funderingar / Frågor hur gör jag  Dialog med TL =Tävlingsledare går alltid bra att komma upp och föra en saklig dialog. Vi skriker inte eller kastar förolämpningar utan med respekt för vi en dialog. Kanske vi inte är överens om beslutet men som team/förare har man alltid möjligheten att föra fram sin sak. Det har hänt (2016) att domaren ändrade sig efter det kommit fram information som var korrekt. Det sker misstag i depå , banan , domarrum för vi är alla mänskliga och alla vill ha en kul racingdag. Men vi jobbar efter ”Stec modellen” och tar det face to face=Sociala medier är inte rätt forum att skriva på i affekt och ger sällan positiv effekt.

STEC north 2024 Klicka Mittsverige provar nu en spännande klass indelning 2024. Som bygger fullt ut på ”Balance of performence” Varvtiderna avgör klassindelningen. Spännande grepp och kommer utvärderas efter säsongen 2024.

Rättvis Racing gäller även 2024 Klicka  Klass indelningen A-B-C gäller även 2024. Detta med 3 klasser gillar vi och 2024 kommer det även bli ett extra pris till det teamet som kör flest kilometerar totalt på hela året.

Yokohama har greppet du behöver. Klicka  Du kryssar i antal däck och vi kollar absolut bästa pris med Yokohama och lager antal så kommer detta bli bra samverkan med Yokohama däck.

2 Månader knappt till start. Vad önskar du som team bloggen ska innehålla fram till premiären? Detta kapitel om regler var just ett sådant ”Reportage” som vi tänkte ta senare veckan innan start men det gör ingenting om vi redan nu börjar bli pålästa. 27 April missa inte den dagen är ett mycket bra stalltips. Var med på kurserna även om du tävlat i 50 år. besikta bilen i lugn och ro erhåll ev startnummer om du inte har kvar dem. Anmäl teamet för som arrangör är det lättare att trycka på delet än att sitta och skriva in teamnamn , transpondernummer , startnummer etc i stressen på Söndag morgon. Betala kan du göra när du vet ni kommer. Kom gärna med förslag tankar vad vill du bloggen ska innehålla? Vi önskar dig och teamet en fantastisk bra start på Mars månad.