fbpx

10 December en hel blogg om Norrland och racing i norr  

Ska racing kunna finnas norrut eller är det bara snöskoter och rally?  Vi vill inte tro det så nu har vi i samverkan skapat en Norrlands serie med Endurance & Time-Attack Så här vill vi det ska se ut på Mittsverigebanan.

4 Datum från Juni-September totalt upp till 18 Timmar racing fördelade på dessa datum. Är detta utmaningen du önskar för att kunna bli bäst i Norr?

3 Klasser men väldigt öppna regler så läs på detta smidiga regelverk.

Däck väljfritt Gatdäck eller sk R-Däck max 225 breda och valfri höjd.

Motor , växellåda , bromsar , chassie , helt valfritt Bygg som du önskar och som håller i Endurance.

Vingar , spoliers, splitters , fritt med max bredd 2 meter på bilens bredaste plats.

PDF Format   _STEC north 2024

MP4 Format https://media1.stec.se/2023/12/STEC-north-2024.mp4

Varför ett regelverk där princip allt är fritt att bygga som man önskar?

  • Detta skapar ett enkelt regelverk för dig som tävlande.
  • Det skapar möjlighet att bygga häftiga sevärda bilar med attityd.
  • Det skapar möjlighet att trimma . chippa , hur mycket du vill.

Det vi är noga med i besiktningen kommer vara säkerhet

Bilen skall omfattas av BSB= Bur , stol , bälte av bilsportmodell.Vi är rädd om de tävlande och håller säkerhetstänket högt i denna serie. Vi hoppas du som tävlande håller med i detta resonemang. Vi kommer hyra in de främsta rescueteamet i Norrland med Säkerhetschef Håkan Sjöström med bla 20 år på SHRA Sättna Dragracing. Sjukvård Gunn-Marie Solander med närmare 40 års erfarenhet av Motorsport Sjukvård. Detta betalar du som aktiv förare för och då skall det finnas bra rescue& Saftey.

SBF Förarlicens för racing & Eller STEC SM Licens Racing och Time-Attack nationell licens skall kunna uppvisas innan start. Har du inget av ovanstående så får du Licens den 8 Juni med premiären. Licensutbildare Lars Svelander 25 år erfarenhet med coachning inom racing , saftey driving med meriter både nationellt och internationell racing. Lars är även tävlingsledare i Mittsverige Endurance.

Klassindelningen i Endurance 18 Timmars racing. 

Klass A Team med kapacitet att köra Mittsverigebanan under 1,12,999

Klass B team med varvtider från 1,13,000-1,18,999

Klass C Team med varvtider över 1,19,000

Denna indelning betyder att du som förare kan klassa upp eller ner under 1 säsong. Och du får med dig teamets poäng om du klassar upp till en snabbare klass. Då vi räknar ut alla varv till kilometer precis som i SM Endurance. Du kan även under säsong byta motor eller rent av bil under året och ändå fortsätta tävla i serien. Låter det konstigt ? Låter det annorlunda ? Kommer det klarna absolut!

Fördelen med denna öppna klass indelning är att det är fritt att bygga bilen men sen är det upp till föraren att kunna köra och det vill vi premiera med detta system.  Blir du snabbare som förare så klassar du upp dig till en högre klass och får där tävla mot ungefär lika snabba bilar & Team

Varje tävling är unik med pokaler till team 1-3 i Varje klass 9 Pokaler. Finalen 28 September räknas dubbla poäng och korar Norrlands hårdaste team 2024 som ett Riksmästerskap i Norrland.

Körtider!  Detta med Långlopp har ju flera ekonomiska fördelar genom att större antal förare kan dela bil men även dela på kostnaderna. Men så finns det bilägare som inte funnit teamkamrater eller vill köra själv. Så därför finns det klassindelning både 1-2-4-6 Timmars möjlighet inom Mittsverige Endurance som är serie namnet då alla race körs just på Mittsverigebanan. Man kan också välja att hoppa mellan genom att 8 Juni kölra 1 timmes och 27 Juli köra 4 timmars. Det bestämmer teamet helt själv för i slutet på säsongen koras vinnarna i vilka team i klass A-B-C har kört flest kilometer under 2024.

North Time-Attack 2024. Vilka 3 blir mästare och därmed snabbaste förarna i T-A på Mittsverigebanan.

Klass 1 Helt unlimited klass kör med vad du vill men du ska klara Mittsveriges bullerkrav

Klass 2 Helt valfri bil med med max 245 breda R-Däck

Klass 3 Max 225 breda Gatgodkända däck.

Varje tävlingsdag är unik med pokaler till de 9 främsta förarna 1-3 Varje klass men finalen är avgörande och missar man finalen så kan du inte vinna North Time-Attack 2024

Test & Tune på Mantorp 28 April Helt kostnadsfritt för team och Time-Attack förare som bokat och betalat säsongsavgiften senast klockan 09,00 den 28 April.

Test & Tune med 4 timmars körtid kan ordnas även den 27 April på Linköping Motorstadion för blygsamma 2000 kr. Detta för att du som team eller förare ska kunna få ett bra tillfälle att testa,träna innan säsongen börjar och snön ligger kvar länge på Mittsverigebanan så därför flyttar vi denna test söderut.

Mittsveriges Hemsida finner du här Klicka 

Dags planering kan justeras beroende på olika faktorer som bla mörker i September.

10,00 Test&kval både T-A samt Endurance
10,40 Förarmöte Samtliga förare
11,00 T-A försök 1
12,00 Start Endurance
14,00 T-A försök 2
15,00 Restart Endurance
17,00 T-A försök 3
18,00 Prisutdelning

31 Augusti blir det även 6 Timmars Endurance. Övriga datum 2-4 timmars Endurance 

Banfunktionärer sökes. Utbildning sker under hela säsongen. Bra avtal för de funktionärer som kan vara med samtliga datum premieras.  Kontakt tas med stec@stec.se 

Företagssamverkan som vill ställa ut och eller vara med med profilering på banan dessa datum sökes och du som förare & Team kan få hela eller delar av startavgiften på en företagsfaktura. Hjälp oss att skapa företagskontakter som bla kan sponsra prisbordet till de aktiva förarna. All kontakt stec@stec.se Du kan även som team ges rabatt på startavgift med 25% av den summan som du ordnar företagssamverkan

Eventet ligger uppe på facebook. Dela och bjuda gärna in de förare som du vet gillar att gasa Klicka 

Nu gäller samverkan och att skapa en bra organisation och förtroende mellan arrangörer , utställare , förare att bygga denna Norrlands serie. Gör vi det bra så kommer vi kunna ha ett riktigt bra racingår. och avtalet med Mittsverige är utformat att kunna köras under kommande 5 års perspektiv.

Film från 2023 

Anmälan görs på https://stec.se/anmalning/ Klicka   Med ett enkelt E-mail så håller vi kontakten och startlistan och resultatlistan kommer byggas upp på stec hemsida.

i Startavgiften ingår 5 fribiljetter till varje team som ni fritt kan dela ut till vänner och samverkanspartners. Publikavgift till arrangemanget kommer ligga på 100-150 kr på Mittsverige Motorfestival 31 Augusti.

Teamavgift 2024 Inkluderar allt som du behöver som Transponder , Licens, Försäkring , Medlemsskap , startavgifter och fribiljetter. och vi har ett Early birds erbjudande för team som anmäler i god tid.

Arrangörs telefonen är påslagen klockan 16-22 varje dag för snabb kontakt 018 2650641 Öppen för tips , tankar , förslag allt som kan föra denna serie framåt. Tack för du läst hela denna blogg.

 

Vi avslutar med några snabba frågor och svar. 

Jag har tidigare SBF licens kan jag köra på den  SVAR  Absolut det går bra men var med på förargenomgången.

Jag har aldrig kört på banan kan jag vara med SVAR  Absolut men träna gärna innan på Trackday körningar.

Jag är 14 år men har inget körkort SVAR  Välkommen men målsman ska vara med under dagen.

Jag har en Porsche 911 gt 3 rs får jag vara med SVAR absolut alla bilar som klarar ljudkravet är godkänt.

Kan jag köra på banan men vill inte tävla i Time-Attack SVAR  Absolut inget krav att ha tidtagning i bilen.

Jag vill köra men har ingen bil kan jag vara med SVAR Ja vi kommer ha sk Pay&Drive körning där allt ingår.

Detta låter jättekul hur kan jag vara med på arrangemanget SVAR Välkommen allt på E-mail