fbpx

5 Juni 2021 Vilket race det blev på en bana som från början byggdes för enbart för trafikutbildning. Stort tack www.lms.se för besöket och vi ser fram emot redan nu 18-19 September. Då med bland annat Linköpings motorfestival under helgen.  44 team totalt under dagen och domarna skickar de djupaste hälsningarna till förarna att samtliga skall ha otroligt med beröm för denna dag.  Räknar man lite så här.

Banan är 2100 meter  i snitt kördes det 177 varv x 44 =7788 varv tar man det gånger banmeter så är det 16,354,800 kört denna dag. Visst alla nådde inte målflaggan pga tekniska problem men vilket fantastisk race med nästan 8000 varv banan är endast 7-10 meter bred. Detta siffror visar att förarna var fantastisk fina bilsportförare under denna dag som vi kommer kunna minnas. Det kommer aldrig troligtvis köras så många bilar i framtiden och kepsen som du som teamchef fick kommer du kunna spara som ett unikt tillfälle i Svensk Långloppsracing.

Resultat finner du här slutresultat klassvis    slutresultat (1)   Totala listan stec resultat efter Sviestad

Dagens varvtider finner du om du klickar på ditt team  går in på amigoo.se och öppnat tävlingen. Om de klickar på ”Antal varv” får du upp ett fönster med samtliga sina varvtider. De kan även skriva ut detta till dina teamkamrater ( men kanske bara om du är snabbast )

Pokaler inför prisutdelningen  Video 

VIKTIG BLOGG TEXT LÄS NEDAN

Klass diskussioner  ”Alla vill köra i klass C”  ?? Citatet stämmer inte men även inför detta race hade vi fler frågor om detta. Känns för mig så främmande och tråkiga diskussioner att sitta och mala på med. För vi tar nu grunden igen så detta blir tydligt.  BILSPORT kan vinnas på flera sätt i bland annat i garaget ? Det finns massor av historier tyvärr sanna där team har visat osedvanligt och osmakligt sätt att visa sitt Gentlemen Racing tryne genom att fuska till sig segrar och mästerskap Låt mig visa 3 korta.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/y3k41E/ferrari-erkanner-fusk-i-formel-1  

https://www.carthrottle.com/post/wqm9665/

https://www.svd.se/racingforaren-sparkad-efter-fusk-i-e-sport

Citatet ”Alla vill köra C” Stämmer ju naturligtvis inte men hoppas ni förstår poängen i det vi inom STEC vill stå bakom.  STEC modell att nå fram till fair racing. Kanske inte den bästa vägen att nå men som tävlande måste jag kunna känna stolthet när jag går upp på pallen. Och den som fick silver måste kunna känna ”Okey” Jag fick stryk denna gång och det var på ett sjyst sätt. Tar vi bort detta tänk så kan vi 2022 skippa allt som har med klasser att göra, skippa all form av tekniskt besiktning och göra det enkelt för oss och skriva ”STEC” Swedish Touring Endurance  kör med vad du vill en klass rakt igenom 3 pokaler 1,2,3  6 timmar sen går vi hem.  STEC vill inte ha det så vi vill kunna stå upp för A,B,C och det är vi som arrangör som avgör om ditt team är A,B,C bil inte teamet , mekanikern, sponsorerna, förarna. Jag blev konfronterad 3 minuter innan start av 1 förare som i ett läge av ilska sa jag kommer aldrig mer köra STEC om jag inte får tävla i klass C. ? Teamet hade just tagit en mycket fin kvaltid som visade grym snabbhet och att teamet hade grejerna i ordning.  Skulle tävlingsledningen låtit teamet köra i klass C trots att teamet hade 3 sekunder snabbare tid än någon annat team? SVAR NEJ  Fega tävlingsledare skulle ha sagt tvärtom. Men det handlar om att STEC är en serie som visar ryggrad när det ibland stormar till. Detta handlar om ett förtroende för 43 andra team som tävlar samma dag på samma bana.  Alla team betalar sin startavgift , Alla team vet reglerna innan, killarna i besiktningen gör sitt bästa , Tävlingsledningen gör sitt bästa , Tidtagningen gör sitt bästa och jag tar det som mycket självklart att du som teamkamrat gör ditt bästa.  Men framför allt handlar detta om en långsiktighet för STEC. Börjar vi dribbla , fixa , trixa och släppa igenom fördelaktiga genvägar för ”polare” så kommer denna serie dö och det är inte meningen. Citatet ” Vi tävlar mot lika snabba bilar”  skall spegla serien och tyvärr kan inte detta passa alla men vi har valt att göra detta så. Samtliga varvtider från varje banan kommer sparas från 2021 inför regelverket 2022-2024. Bli inte förvånad om reglerna kommer vara ungefär lika. Kör med vad du vill max 225 breda Yokohama däck. 3 klasser efter kilo/HK/Varvtider  bygg balla snabba snygga bilar premiär Mantorp April 2022.  Men om detta kan vi prata massor om på Gotland Ring då vi kommer bjuda in samtliga team till ett STEC möte inför 2022.

Vi har i samråd med några team kameror i bilarna

https://www.facebook.com/messenger_media/?thread_id=100012547867682&attachment_id=221529229572678&message_id=mid.%24cAABa9d3OSESAD4K39153j1sriMYN

https://www.facebook.com/messenger_media/?thread_id=750258241&attachment_id=189041436451901&message_id=mid.%24cAAAAAA0VxCeAFBbrDl54tFsuvT92

Film 1 ser inget vidare ut på filmen. Jag har haft samtal med föraren som ger sin bild av det hela och film 2 visar tydligt scenario på att gul flagg inte noterats eller respekteras av 2 team kanske gränsfall 3 men vi dömer inte ut straff nu i efterhand på denna förseelser men vill påvisa att vi har all möjlighet att kunna ta hjälp av video i en situation där tävlingsledningen vill påtala just videohjälp. Detta sker i fotboll ,ishockey, och även inom stec.

Vad står på kalendern.

  • 9+16 Juni test och träningsdagar på Tierp Arena.  gat,sport,tävlingsbilar  500 kr Onsdag kväll 14-20,00 Open Pit
  • 3 Juli test , träning men även Krutcupen Asfalt 4 timmars perfekt för förare som vill börja inom stec.
  • 23 Juli test, kval inför STEC ”Midnightsunracing” klockan 18-22
  • 24 Juli 2,4,6+12 Timmars Långlopp.    https://rejsa.nu/bana_info.asp?midlanda
  • 25 Juli Krutcupen +Time-Attack för gat,sport,tävlingsbilar.
  • Boka boende och färja till Gotland Ring ( Kommer en special blogg nästa Måndag om detta )

Banderoller,Vepor säljes inför Mittsverigebanan kontakta oss på stec@stec.se