fbpx

Välkommen till en fantastisk weekend 

Fredag öppnar vi naturligtvis med att ta traditionen till oss inom STEC med att prova den fina strömmingen. sen på Lördag kommer Seth Tåqvist med sin fina fisk direkt från Ångemanälven . Detta uppskattas stort ska du veta bästa Seth

Tävlingens alla tider osv finner du som vanligt på hemsidan under fliken anmäl här  Klicka

Nytt team som kommer för att utmana från Skellefteå  Old&Young Boys  ska bli väldigt spännande att se vad de har för planer för att pressa de främsta STEC teamen i Team 6 C.

 

Banan i Härnösand  Klicka 

Däck Yokohama har öppet för STEC teamen så saknar du gummi så kontakta oss på stec@stec.se

Fler Kepsar kommer med inför Mittsverige

Tävlingsledare på Mittsverige kommer vara Björn Nilsson från Småland och Tomas Brännare från Piteå båda mycket rutinerade och till sin hjälp har de Funktionärer från Åkersberga och Sundsvalls bilsportområde.  Detta känns verkligen bra att ha en bra grupp funktionärer.

Biljetter finns för förköp 100 kr och på tävlingsdagen 200 kr Swish 123 265 81 02 smidigt att uppge namn antal biljetter och tävlingsdatum.

Polistillstånd för upp till 600 människor det tacka vi för och hoppas det blir lapp på rutan FULLT ..

Hur hittar man till banan ??  Mycket enkelt ställ gps Norrut mot Härnösand och 8 km innan mål så tittar du till höger så ligger banan direkt vid E4 går helt enkelt inte att missa och gör du det så vänd i Härnösand  och åk söderut 8 km och titta på Vänster sida..

Fortsätter tjata lite om detta men jag blev berörd av duktiga föraren Fredrik Åhlin 

Detta är en artikel från Nya Wermlandstidningen.
Han tröttnade på den hopplösa pengajakten.
Nu har det snart gått två år sedan Fredrik Åhlin körde sin sista rallytävling.
– Jag saknar motorsporten extremt mycket.
Fredrik Åhlin från Hammarö och nu boende i Karlstad har bland annat 21 VM-tävlingar 2011–2018 och en tredjeplats i Svenska rallyt i WRC2 2014 på meritlistan. Han satte punkt med seger i SM-rallyt i Blekinge i september 2019. Då var han bara 28 år.
Men starten på det vanliga livet blev inte som han tänkt sig. En pandemi kom i vägen.
– På ett sätt var det väldigt tufft. Jag skulle ta tag i min civila karriär och fortsätta jobba nere i Tyskland och det har varit problematiskt senaste året. När jag väl hade tid har jag inte kunnat.
Han är anställd av Audi som förarinstruktör, ett extraknäck under aktiva tiden.
När världen börjar öppna sig kom nästa bakslag – Tyskland klassar Värmland, tillsammans med Kronoberg, som ett riskområde.
– Bor man i resten av Sverige får man åka ner utan både test och vaccination, men jag måste vara fullt vaccinerad eller göra test och sitta i karantän i väntan på resultat. De tog en kollega i stället för det blev alldeles för krångligt. Typiskt när man väl skulle få jobba igen sedan första gången i oktober.
Här åker han sin sista VM-tävling, Svenska rallyt 2018, som slutade med att han och kartläsaren Joakim Sjöberg bröt.FOTO: MICKE FRANSSON
Helt sysslolös har han dock inte varit.
– Jag har faktiskt tagit lastbilskort.
Med hjälp av det kan han hoppa in och jobba som chaufför.
– Jag kanske tar e-kort också, då kan jag vara med och köra åt något motorsportteam.
Han spelar också mycket golf, och har ganska snabbt blivit bra.
– Hyfsad är jag i alla fall. Började 2017 och har 5,3 i handicap. Har man hållit på med någon elitidrott kan man väl inte bara göra något för att det är kul, utan går in för det till 110 procent.
Saknaden efter motorsporten är stor.
– Jag försöker vara lite involverad och hjälper en ung talang som heter Adam Westlund från Hofors. Jag är med på tävlingar, i fjol körde han junior-EM.
Men det är inget han vill ha som inkomstkälla.
– Jag gör det ideellt, precis som Oscar (Svedlund, mentorn) gjorde för mig. Jag vet ju själv hur mycket jag kämpade för att få kronorna att räcka.
Driva team då?
– Jag är ingen organisatorisk person. Jag är fortfarande väldigt intresserad av motorsport och tittar på varenda sändning, allt från formel 1 till WRC. Ibland får jag supersug att köra, men då kommer man tillbaka till det här med allt jobb som krävs och alla pengar. Jag har verkligen lagt varenda liten krona som fanns privat. Nu får man börja jobba tillbaka pengarna. Kanske ska köpa hus snart, jag menar, jag fyller ju 30 om en månad. Om jag fortsatt till 35 och det inte gått hade jag inte haft någonting. Det var ganska väl avvägt beslut som jag känner är rätt.
Han orkade inte med pressen.
– Man startade aldrig en säsong och hade full täckning, utan måste prestera för att få ett resultat och kanske en sponsor till för att kunna köra nästa tävling.
Här är han i början av karriären, i Rally Killingen 2008, tillsammans med pappa Jerry, mamma Susanne och mentorn Oscar Svedlund.FOTO: MATTIAS LUNDIN
Med både en mamma (Susanne Kottulinsky) och pappa (Jerry Åhlin) som var rallyförare hade han ändå rätt bra förspänt.
– Jag har alltid sagt att jag förmodligen haft bättre förutsättningar än 99 procent. Problemet är att jag tävlat mot de som haft en procent bättre. För att nå högst måste man nog också ha den lugn och ro som Kalle Rovanperä och kanske Oliver Solberg har. Båda är supertalanger, men det finns ändå någon form av trygghet i att de vet att de kör nästa helg, spelar ingen roll om de kraschar. Så såg det inte ut för mig sista fem–sex åren. Just den pressen gjorde att jag slutade.
Blev det en stress du mådde dåligt av?
– Mådde dåligt är fel att säga, men det tog bort det roliga. Man kunde nästan vinna på slutet och kände ingen riktig glädje, bara att det var ett jäkla problem.
Att det är väldigt svårt att ta sig fram vet de flesta.
– Problematiken med rally i dag är att produkten inte motsvarar kostnaden, vad man kan ge till en sponsor i form av exponering och sånt. Det måste ge mervärden och då kommer vi in på en personlig kontakt med företagaren. Det är svårt att få ihop. Först ska man jaga pengar och sen kanske jobba också för att få ihop till boende, ha tid att träna och testa. Jag vet själv hur svårt det var.
Fredrik med lillasyster Mikaela.FOTO: PETER BÄCKER
Lillasyster Mikaela Åhlin-Kottulinsky, 28, har lyckats få ett proffskontrakt i Extreme E och kör även STCC.
– Hon har tagit sig över den där lilla gränsen. Det ska hon ha all cred för och jag är superstolt. Inte många som håller på med den här sporten tar sig dit att de faktiskt får betalt för att utöva den. Jag hade det lite halvt då och då, men aldrig fast lön.
Hjälper du Mikaela?
– Ja, jag är med så klart på det jag kan. I Extreme E kan jag nog vara mer till hjälp. I STCC kör hon på en nivå jag aldrig gjort på asfalt.
Fredrik tillhörde ändå världseliten som junior och i WRC2.
– Jag nådde väldigt långt och körde VM och EM, men räckte inte hela vägen.
2014 blev han trea i Svenska rallyt i WRC2 tillsammans med norske kartläsaren Morten Erik Abrahamsen.FOTO: MICKE FRANSSON / TT
Vad är du mest stolt över?
– Jag har aldrig varit någon mästerskapschaufför så jag har inget SM-guld, men det har alltid gått väldigt bra i de tävlingar jag kört. Jag var stolt för två år sedan när jag inte suttit i en rallybil på tio månader. Patrik Flodin och Johan Kristoffersson hade kört i Finland och P-G var med. Vi körde en liten test innan och kom till sträcka ett och vann den med över fem sekunder. Det var jäkligt fränt. Samma i Blekinge när jag visste att det var min sista tävling och bestämde att nu jävlar ska jag ta i. Vi ledde med 50 sekunder efter fyra sträckor.
Höjdpunkten i VM är lätt.
– Tredjeplatsen i Svenska rallyt i första tävlingen i R5. Min karriär var också mycket strul och krångel, det gick aldrig riktigt vägen. Först när jag åkte Skoda började det släppa.
Han kraschade våldsamt i Spanien 2012 och fick tillbringa en tid på sjukhus.FOTO: BENGT SUNDLER
2012 kraschade han våldsamt under junior-VM i Spanien och känner av sviterna än.
– Jag fick komprimerad rygg i den smällen och har konstant ont efter det.
Ett annat bakslag kom i brittiska mästerskapet, som han körde 2016-2017.
– Mest besviken är jag över att jag inte vann sista året efter att ha varit i ledning och allt stämde. Bilen gick sönder i sista tävlingen och jag tappade titeln med en tiondel. Det är något man kan ligga vaken över om nätterna.
Fredrik Åhlin och Pontus Tidemand inför WRC2-duellen i Svenska Rallyt 2015. Tidemand kom femma och Åhlin sexa.FOTO: FREDRIK KARLSSON
Vad känner du kring att Svenska rallyt flyttar?
– Rent i hjärtat tycker jag det är jättetråkigt. Jag har tittat sedan jag var tre år. Men som situationen ser ut med vädret kanske det är bättre att tävlingen försvinner härifrån men är kvar i Sverige än att det försvinner från Sverige. Vi värmlänningar får väl bita i det sura äpplet och åka upp dit.
Ska du till Umeå?
– Ja, absolut. Första året ska jag upp och titta.
Blir det comeback någon gång?
– Nej, jag tror faktiskt inte det. Ska jag göra något ska det vara ordentligt för att vinna och då är man tillbaka i samma ekorrhjul. Men man ska aldrig säga aldrig. Det kanske kan bli någon plojgrej.
På ett sätt sker det snart. 14 augusti är han faktiskt tillbaka, i SM-premiären i Kil.
– Jag ska vara förarkontaktman, det är väl så nära jag kommer en tävling på ett par år. Micke Gustafsson, som är min gamla stötdämparingenjör, ringde och frågade om jag ville ställa upp och det är klart jag gör för att betala tillbaka lite till sporten, säger Fredrik Åhlin.
Anledningen att jag tar upp detta är att vi måste inom STEC både som team och promotor finna samverkan för att skapa en bra ekonomisk grund för att kunna bedriva bilracingen även 2022.
Vi sticker ut näbben och lånar Carlsbergs Slogan och med detta visa att vi menar allvar med satsningen inför 2022.  Vi hoppas kunna lägga till Gotland Ring på denna önskekalender men det får vi alla diskutera ihop oss på segerbanketten 9 Oktober.
Vi uppvaktar Rickard Göransson på Gelleråsen som letar ett datum inför 2022. Vi har också diskussion med Kinnekulle , Skellefteå , Sturup och Ring Knutstorp så vi vill betona att ingenting är klart inför 2022 utan detta är arbetsunderlag och allt kan ske inom Bilsporten.
TV eller Live sänd Bilsport i Sverige. Vi hade 2 första tävlingarna Live sända  https://www.youtube.com/watch?v=7gTy3Acqavs
Detta lade STEC ner ca 40,000 kronor på under den svåraste pandemi perioden. och det har varit totalt ca 6,000 visningar. det betyder i runda slängar att sändningarna kostar ca  7 kronor per visning.  Handen på hjärtat hur många gånger har du tittat på detta och hur många har tittat på hela klippet ?   Detta är inte förenligt med någon form av ekonomi så nu visar vi racingen där det är som bäst.
Däremot kommer vi fortsätta lägga ut bilder , videoklipp osv men sitta och livesända Långlopp nja inte mer 2021. Om någon finner en lösning så är vi idel öra men vi kan inte konkurrera mot Formel 1 , Motor TV , Viasat osv osv.
LASTBILEN är nu full för transport Norrut.
Boende för Gotland fylls på boka på stec@stec.se
Vi fortsätter under Juli Månad hylla människor inom STEC familjen på facebook 
Fortsätt Njut av denna fantastiska sommar och rycker det i gasfoten och du saknar team och bil så kontakta oss för att skapa en bra bra Pay&Drive Lösning