fbpx

Placeholder Image
 
Mantorp Park och solen steg upp över Sveriges mest kända Racing Park,
3106 meter racing glädje och jag själv hade inte sovit en sekund natten före premiären. Kanske var det för strömmen gick under natten och tempen sjönk som en termometer nu när det snart är November.     15 Legend bilar stod uppradade för årets första test och efter dem stod 30 Touring bilar som vädrade vårbete och premiären blev en succé.   Jag hade gissat 20 bilar på startlinjen i premiären och det blev 50% bättre och jag återkommer om varför jag blev så glad över denna uppslutning redan på premiärracet.
Fenix Racing drog det längsta strået i den old school klassen med sina små ettriga hundkojor var de med i princip alla rejs och mycket trevligt team i form av far och son.  Redan nu jobbar de på att kunna utöka klassen 2018 och för många i publiken är dessa favoritbilarna.
swift
Klassen standard var jag orolig för mycket regeldiskussioner om vad är standard och vad är eftermarknadslösningar?  Jag vill lyfta på hjälmen för Sören Trygg och Eric Emanuelsson som jobbade massor med ett regelverk som skulle kunna vara enkelt och fungera kommande 3 år. Jag tycker de lyckades otroligt bra med detta uppdrag och team SLP med duktiga teamchefen Peter Wärhner i teamets BMW.   Silver tog team 50 + och bronset tog Buzy Club som kämpade med sin BMW hela serien med bravur.
Team 50 plus hade också dagens snabbaste tjej Inga-Lill Westling  som alltid är snabb på banan. peter
Klassen Racing 1 var det killarna från Ekerö som klev upp överst på prispallen med sin välbyggda Volvo visade de vägen med en 25 poängare som sen visade sig vara väldigt viktig i slutstriden . Men vem visste det då under den svala April eftermiddagen. silver fick team Jonsson och bronset tog team Andersson med hem med sin fina Colt. team 1
Klassen 2 var det Team Fillebaxter som visade klass med Anders Fridh med team. De körde också MSLS så det teamet fick många varv under denna säsong.
silver i premiären fick Tommes Pack och team LRS knep bronpokalen.
Mest otur i premiären hade team COC som kom från Frövi med sin Volvo S 40 som nu har nya ägare inför 2018 fillebaxter
Vad händer nu de kommande 7 veckorna framåt på Bloggen?  Tanken är att varje måndag komma ut med en Resume från varje deltävling. Som en liten backflash men sen är det mycket garage tid nu och vi jobbar väldigt mycket med planering och tankar inför kommande säsong.
Några nyheter som redan nu kan yppas är att ett nytt team kommer köra resultat rapporteringen  varvtider och uppdatering på hemsidan.  Vi hade ett möte med Legend gruppen under Anderstorp där detta kom fram som ris och det vill vi ändra på. Så vi har nu skrivit ett avtal med bröderna Stenqvist om att sköta detta.  Det går ut på att senast 24 timmar efter målgång skall varvtider resultat finnas uppe på hemsidan www.stec.se
Vi har även haft möte med STEC förarföreningen som efterlyser samma tider oavsett bana.  Detta kan vi inte följa fullt ut då vissa banor stänger olika tider 17-18 men vi hoppas detta ska kunna fungera för alla 2018.
08,30 Förarmöte obligatoriskt för samtliga förare
09,00 Test samtliga fordon oavsett klass
09,45 kval Legend samt ev en annan sprint klass
10,00 STEC Endurance startar
Då vet samtliga hur varje morgon ser ut och vi hoppas detta ska bli tydligare och enklare för alla medverkande.
Film Premiären mantorp klicka från team Skeppsbrons förarplats
Film Anderstorp Finalen klicka
 
Vi kommer öppna anmälan inför 2018 med riktigt bra sk guldkort för att premiera de team som kör hela serien.  Priset för hela serien 2018 kommer inte vara dyrare än 2017 för vårt mål är att kunna erbjuda Sveriges billigaste men även bästa Serie 2018 och sponsorsjakt är en viktig del i detta arbete.  Så hjälp oss med detta för vi vill så gärna detta skall utvecklas och bli riktigt bra racing serie som håller under flera år framåt.
Om en vecka kommer nästa inlägg och då ska vi minnas Tierp Arena som vi körde sista helgen i April.    vill du diskutera 2018 eller 2017 eller vad som helst vår email har öppet 24/7 på stec@stec.se.  telefonen 070-798 23 78 har lite mer begränsade tider men STEC är något som vi prioriterar högt och hörsamhet emot er tävlande är ett av ledorden.
Varför var jag orolig för premiären ?  Jo som tävlingsledare är jag alltid orolig och stressen är hög på alla inblandade som funktionärer tävlande domare tekniker osv. Jag kan uppfattas kort kanske tvär på banan men ta detta inte personligt jag är fokuserad på uppgiften.  Det är många som vill prata med mig och vi sitter nu med en organisationsplanering inför 2018 är en viktig bit.  Jag är också otroligt glad över denna säsong med Sveriges största serie med flest bilar flest tävlingar och minst olyckor.
Faktum är att sjukvårdsbilarna har haft otroligt lite att göra vilket är fantastisk skönt. Jag vill även lyfta på den fantastisk fina depå anda och hjälpsamhet som jag sett mellan team och mellan team och organisation.    Detta med Bredd och Elit har varit ett ledord inom STEC och detta skall vi fortsätta bygga vidare på inför nästa säsong.   STEC Light har varit en riktigt bra Serie för de nya förmågorna och flera team har nu tankar på att köra i Racing serien kommande år vilket gläder mig mycket.   Tack för du tog dig tiden att läsa ända hit   vid datorn Hasse…..