fbpx

Racing säsongen är på gång och hur ska ditt team kunna köra fler race?  Mycket handlar om ekonomi och detta vill vi jobba på inför 2025. Ett sätt är att jobba med samverkan Klicka  Detta är ju naturligtvis helt frivilligt men vi vill göra vad vi kan från STEC för att du och teamet ska få en bra situation både på tävlingsdagen men med budgeten för bilsporten. Vi har från STEC på hemsidan en flik om företagssamverkan Klicka 

Vill du lägga in 2025 års säsong i 2024 års bokföring så går det bra då vi öppnar anmälan 1 December. Då kommer vi även uppdatera hemsidan senast med samtliga datum , regler och ett smidigt system att anmäla sig på genom ett enkelt e-mail. Allt detta finner du på fliken anmälning på hemsidan https://stec.se/anmalning/ 

Vi får mycket frågor om Skandinaviska Mästerskapet och det känns väldigt kul att få jobba med detta. Allt är inte helt spikat men om vi får önska så blir första tävlingen i Norge 7-8 Juni 2-4-6 timmar plus 1000 kilometer på världens nordligaste racebana, Arctic Circle Raceway. https://www.acr.no/en Detta känns oerhört spännande att kunna presentera ett unikt lopp som startar klockan 16,00 och går i mål ca 9-10 timmar efteråt och vi kör i midnattssol. Det är en bit till banan men vi hoppas att upplevelsen av detta unika race ska kunna överbrygga restiden. För de som vill kommer vi även kunna erbjuda bra flygbiljetter och transport på gemensam biltrailer.  Motorcenter Norway kommer vi köra en sommartävling den 12 Juli. Detta för att fler Svenska team ska kunna ges möjlighet att köra denna häftiga bana https://www.motorcenternorway.no/ under det som normalt är semesterperiod så kan det passa med en tur till vacka västlandet i Norge.

Vålerbanan är spikad 2025 STEC är en del av Vålerbanans Motorfestival 30-31 Augusti https://www.vaalerbanen.no/ Här körde vi som test 2024 som var uppskattat och nu är tävlingen med i kalendern. Boka in denna helg för den tror vi kommer kunna bli magiskt bra med lördagskörning och i samband med motorfestivalen kommer det bli en lyckad tillställning. Genom detta är 3 av 4 banor klara vi har en sista på önskelistan men som den insatta vet är det inte alltid lätt att finna datum. Vi kontaktade även Gelleråsen och Richard Göransson men tyvärr fanns det inte ett datum ledigt 2025.  Men med 9 tävlingar på 9 olika banor så kommer stec skandinavium vara överlägset mest spännande Endurance serien i norden.

Portugal 

Vill du uppleva ett äventyr så kom till https://circuitodosol.pt/ Vi från STEC möter dig på flygplatsen Faro eller Sevilla kör dig till banan och boende finns i olika prisklasser.  Hyrbilarna står redo efter önskemål och prismodell låt oss välkomna dig till racingäventyr i solen. för mer info lägg ett e-mail till stec@stec.se

Fair Racing 

Vi som arbeter med stec vill se fair racing, Du som tävlar inom Stec vill köra fair racing.  Nu tar vi 2025 ett rejält krafttag och börjar med

Klass A här kommer det råda i princip fri trimning från 2,5 Kilo per hästkraft är väl tilltaget för bla TCR bilar och rejält uppställda motorer men klass A är också den enklaste klassen att vinna rent historiskt?  Detta pga att det är få startande i klassen men vi vill ändå behålla den som en öppen klass där du kan låta inovationen få blomma i bilbyggandet.

Klass B här ligger bilarna på 4,5-6 Kilo och många fina byggen på ca 220-270 hk med R-Däck är ju en fantastisk trevlig klass att tävla inom. Här kommer vi bli betydligt mer kontrollerande genom att skapa en restriktor till turbobilarna som skapar att motorn ej får tillräkligt med syre för att kunna överstiga dessa 4,5 kilo/hk om du vill köra i klass B. Detta finns redan i många bla rallyklasser med restriktorer men vi tror att vi blir först i skandinaviskt endurance genom att placera detta i slangen till turbon.  Just nu håller team Epin på att testa fram en restriktor som får bli måttet som kommer gälla. Kostnaden kommer hållas nere för att vi kommer ”massproducera” ca 30 stycken för att detta skall bli just fair racing med dessa dataoptimerade boxar i bilarna. Vi kommer även arbeta med fler mätningar under tävlingarna med rullande landsväg och testutrustning.

Klass C  Här kommer det fortsätta att enbart vara godkänt med gatdäck som inte finns på Rejsas R-däck lista. Vi kommer väga och mäta C-Bilarna flera gånger under säsongen för att som arrangör och tävlande inte det skall kunna bli fel. För vi tror ingen vill stå på podiet och ta emot pokaler om det inte stämmer med klassindelningen.

Detta kommer det bli snack om på de olika facebook grupperna men vi tror på detta för som ovan skrivet alla vill se fair rättvis sjyst racing på banan.  2-4-6+ 2 stycken 1000 km race

Nyhet inför 2025 då vi tyvärr under 2024 hade 2 team i staketet vilket naturligtvis är racingens baksida med haverier och kostnader. 2025 inför vi en gemensam kraschfond på 995 kr per startande team. Detta för att hjälpa det team som skadar bilen men även banans säkerhetsräcken, murar osv. Vi hoppas naturligtvis att denna kraschfond ej ska behöva användas utan det överskott som då blir över går till segerbanketten som avslutar säsongen 2025. Passar på att förtydliga att det alltid är teamet som skadar banan som är ansvariga över att betala detta. Genom kraschfonden så kommer det finnas en pott och är det 60 team=60,000 kr Fonden kommer betala ut max 20,000 kr per krasch så håller er på banan bästa team. Kraschfonden betalar du som team till vid din första start och stec är med och betalar till banägarna.

Vi vill avsluta veckans blogg med teamet Se,röra,köpa som vi kommer ha i samband med tävlingarna. https://www.motorextra.se/motorfestivalerna-2025-se-rora-kopa-en-explosion-av-motorpassion-med-nya-mojligheter/ Hjälp oss att sprida detta i samarbete med www.motorfestivaler.se för detta är ju ett sätt för oss att tillsammans kunna hålla kostnaderna nere. Som naturligtvis kommer vara viktigt även 2025.