Julklappar står på veckans lista att ordna. Det är barn , barnbarn men även för många som har anställda eller andra grupper som nu önskar sig en julklapp. Denna jul ser ju för många annorlunda ut. Vi kommer inte äta julbord på samma sätt och julklapparna kommer tyvärr för många inte lämnas personligt. Så vi skapar från STEC en virtuell julklapp i form av presentkort som kan skickas med mail men även per post som på gamla tider. Enkelt att print ut oc det gäller på samtliga stec race samt event dagar kommande säsong och kan med fördel ges till nya förare då provkörningen inte sker under tävling. Är föraren rutinerad så kika på Pay&Drive present.
Bakgrund: Utbildad verktygsmakare ASEA, 20 år som säljare/marknadschef inom gasbranchen(bla AGA och Nippon) Inom racing har jag racinglicens, (testat Camaro bilar) har funktionärslicens. Medlem i Västerås MS. Har varit inom motorsport som sponsor sedan 2005 (Bryntesson Motorsport). Har sedan 10 års åldern varit frälst inom motorsport då min systers man körde bilorientering med en fabriks SAAB sport -65. Utbildad mekaniker och hjälpt Joakim Forsell som mekaniker Lars Samuelsson välkomnar vi varmt som biträdande Tävlingsledare 2021. Varför visar vi då upp oc gör en personlig presentation av funktionärer? STEC vill värna om att vi är en grupp som brinner för sporten Långlopp Racing. Vi är precis som du vanliga människor. Vi gör vårt yttersta på tävlingsdagarna samt försöker vara fina ambassadörer mellan racen. Vill du prata regler eller tolkning av reglerna så prata med Lars och Björn 2021 men som alltid kommer detta göras med respekt för domarrollen oc respekt för att vi alla är människor.
Mer julklappstips för den som vill börja med Trackday eller bli tävlingsförare. bokas på
Daniel Grape och hans kompisar har en häftig Manta men han har även skapat en grupp på facebook som heter Långloppsracing. Den är bra för den har flera engagerade förare. Bland annat så har han skapat en Julkalender som vi gillar för då får man en bra uppfattning vad förarna önskar. Det klart att allt går inte att lösa men många bra frågor har kommit upp oc vi från STEC gör tummen upp för gruppen och vi har även nu lämnat in ett förslag till en Gemensam final med samtliga 4 Långlopps arrangörer på Mantorp 10 Oktober. Frågan är skickad oc vi hoppas på positivt svar då vi tycker detta skulle vara roligt för alla inblandade hösten 2021.
Garmin Catalyst™ – den perfekta julklappen till alla racingälskare!
Den här ”virtuella tränaren”, som är den första i sitt slag, passar förare på alla nivåer och monteras i cockpit. Den samlar in prestationsdata, ger hörbara instruktioner i realtid och ger dig direkt feedback på din körning så att du kan se områden där du kan bli bättre. kolla på denna länk
STEC är mycket positiva till Garmin nu riktar sig ännu ett kliv till den Svenska racing föraren som vill förkovra sig. Garmin går även in med positiv energi som klassponsor och möjligör 2021 års prispott på hela 100,000 kronor.
Prispengar till STEC 2021 blir 100,000 kronor
2020 var som alla vet ett katastrof år för Svensk Racing och även för STEC men vi kunde genomföra samtliga race vilket skapade ett eko inom Svensk Långloppracing. Nu ska vi inte sätta oss ner och sluta arbete tvärtom gasa ännu hårdare för att skapa ett 2021 med förhoppningen att de bilsportfestivaler som uteblev detta år kan komma igång. Vi vet hur mycket ni team satsar för att vinna SM Racingen i 2-6 timmars klassen och vi anser att det är vår skyldighet att skapa de bästa möjliga förutsättningarna för er. Dessa 100,000 kronor kommer vi göra allt för att de ska komma från samverkans företag 2021 och fortsätta kunna hålla de lägsta startavgifterna även kommande år. En enorm utmaningt som marknadsenheten tagit på sig denna corona tid. Men om vi inte går i bräschen så vem ska göra detta? STEC har även varit med och påverkat så Långlopp = Motionslopp nu omfattas som friskvårdskort osv på arbetsplatsen. Vill du ha detta så kontakta oss på stec@stec.se Prispengarna kommer gå till klass segrarna och delas ut efter hur många antal tävlande respektive klass har detta för att få ett rättvist system. Hjälp STEC att finna fler samverkande företag genom att ringa 070-798 23 78 och diskutera fram en bra win-win lösning. Allt från Profilering , biljetter , körning med företagsteam , plats på tävlingsbiler etc etc.
Saftey car är nu denna vecka på dekalering i Vallentuna och vill ditt företag synas på Mercedesen 2021 så hör av dig.
Fler team till STEC denna gång presenteras Team ZiTo som skickade in denna Presentation.
En helt vanligt dag som vilken som helst hittade vi en annons som gällde bankörning 20 minuter på Sviestad Motorbana. Det kändes riktigt billigt för den typen av körning det gällde. I en banbil vid ett riktigt lopp. Som två rejält motorintresserade vänner kände vi att det skulle vara galet kul att åka och prova. Men, STEC vad var det? Det lät professionellt. Mikael med en tävlingsbakgrund från Svensk Motocross serie och Christer med en bakgrund av tävling på Strippen
Effer mailkontakt med STEC fick vi ett riktigt trevligt bemötande på banan. Information kring körningen och massor med fina bilar att titta på. Inbjudande och välkomnande team, som gärna visade och diskuterade körning, utrustning och bil.
Våran tur kom och ut på banan bland andra bilar i STEC Pay and Drive Audin. Smilgroparna började sitta fast högre och högre upp i ansiktet. Efter vår körning och strosande på området, ett antal diskussioner med andra förare om vad som faktiskt krävs och kostar, kan man säga att vi började fastna i tanken. Enkel, tillgänglig racing där alla kan vara med.
Oberoende om du har en bil för 5000, 50000 eller 50000 kan du köra, göra massor själv, ingå i ett klassystem som tillika jämnar ut oddsen för dig som förare. Det kändes nu mer solklart, enkel bilsport. Har man motor i blodet och vill träffa likasinnade i en bra miljö med rätt förutsättningar, blir det en ”no-brainer”. Men skulle vi fixa ekonomin i ett sådant äventyr?
Ut på nätet och leta tävlingsbil blev kommande veckors aktivitet. Förvånande nog var det inte alls så dyrt som man först tänkt. Är man sen villig och ser det som en kul aktivitet att pyssla lite själv, blir det snabbt mycket enklare. Chansen att kunna ingå i ett team genom Pay and Drive och komma med hjälmen under armen kunde även det varit en möjlighet, som den är för många.
En tid senare hittade vi objekt i rätt prisklass med riktigt bra förutsättningar för att kunna vara kandidater i STEC, så vi slog till. I och med finalen på Sviestad fick vi chansen att prova en av bilarna under ett par timmar. Med i stämning och dagen var även våra respektive Eva och Linda, samt flera familjemedlemmar och vänner. Alla deltog vid körningen som medåkare och mekaniker. På det hela en toppendag med nyfunnet intresse för alla. 2 förare körde ett antal stinser, och bilen gick bättre än förväntat.
Nu ser vi fram emot att träda in i serien inför 2021 vilket ska bli riktigt kul! Med ett samlat motorintresse i teamet tror vi även att massor kan göras för motorsporten i Sverige. Ännu mer för att fortsätta göra den tillgänglig och enkel. Det finns många intresserade och STEC kan vara en samlingsplats för flera med drömmen om racing och bankörning som kan förverkligas. Samtidigt en plats för utbyte och möjligheter, där vi kan lyfta och hjälpa varandra. Nu kommer vi söka fler förare till teamet och ser verkligen fram emot ett år med er alla!
/Mikael och Christer – Team ZiTo Racing
KVAL INOM STEC 2021
På premiären 11 April så kommer det vara kval körning på morgonen som resulterar startordningen liknande den i Formel 1 med de snabbaste 10 teamen längts fram i startfältet. Detta kräver ordning och reda både från organisation och tävlande. Tidsschema Mantorp Park 11 April 2021 Missar man sin starttid så startar man sonika sist eller från depå. Men kika igenom Tidsschemat som just nu är ett förslag från Tävlingsledningen. Men vad tycker du om kval ? Skriv gärna i kommentarsfältet.
Detta var Bloggen 7 December vi önskar som vanligt dig en fantastisk vecka och dela gärna bloggen till dina racing vänner för nu laddar vi alla för ett bra 2021 med mycket racing både i tävling med även prova på format i pauserna.
Veckans fråga för STEC Förarna!
Kval under testet för placeringen inför tävlingen är dett något som du önskar 2021.?
maila oss gärna dina tankar om att införa kval som startordningn till start på STEC@STEC.SE
Nästa veckas Blogg kommer fler team Presenteras och hur lätt man kan anmäla sig till STEC 2021.
Kul med kval , uppskattas .
Inget förarmöte , ok men se till att det kommer ut ett tydligt elektroniskt på nåt sätt , kanske ska teamen även bekräfta att de läst det.
Uppställning efter resultat ordning efter paus , uppskattas .
Pacecar eller 60s ? Här kommer det igen en fråga om att ärlighet och tjäna tid när man kan köra fortare än konkurrenter under gulflagg, vi tävlande behöver tydliga regler .
Ev kontroll sk park farme efter race för vinnande team + om någon fått en protest inlagd mot sig , uppskattas.
Bra jobbat ser fram mot en spännande säsong
Hoppas vi i framtiden kan få fler bra bilbanor att åka på .
Har läst en del forum och förstått att det finns ett visst motstånd till STEC i vissa grupperingar. Tycker de har helt fel och hoppas vi kan få över en del team till oss i framtiden .
Jag vill värna om säkerheten , olika förarförkunskaper och stora skillnader på klasserna,
undvika chikaner , har fri trimning , kunna köra på liten budget , ha billiga däck men ändå valfrihet gärna slicks , riktiga regndäck osv
Många viljor och önskemål och
Jag förstår att det inte är lätt att skapa rolig racing så alla får alla sina viljor och ändå ha säkerheten som nr 1 men tycker du gör ett bra jobb 😊// Micke team willa
Verkar komma mycket nytt till nästa år, spännande!
På tidsschemat för Mantorp står det inskrivning på lördagen innan. Är det tanken att samma upplägg ska användas på resten av årets lopp?
Kommer det finnas möjlighet till inskrivning på Söndag morgon också? Om inte, så vill jag uttrycka oro för att det kan göra det svårt för vissa team att dyka upp.
Kval verkar kul, och tror många, inklusive jag, kommer uppleva startordningen som mer rättvis i framtiden. Bra utveckling, enda orosmomentet för min del är säkerhetsmässigt med oss förare som ska jaga varvtider på morgonen.
Håller dessutom med Mikael här, att uppställning i resultatsordning efter paus är en god idé.
Många spännande satsningar här, och jag hoppas innerligt att den, överlag goda stämningen i depån överlever introduktionen av prispengar.
Till sist, när kommer det nyheter angående enhetsdäcken? Blir det av? Isåfall, hur ser reglerna ut?
Härligt med ditt engagemang. Vi provar kval då det är en önskan från flera team men man måste ju absolut inte slåss om att komma först. För de flesta vet ju att långlopp inte avgörs i kurva 1. Man kan absolut checka in på morgonen och vi har alltid så man kan komma på kvällen före allt för att kunna erbjuda vad teamen själv önskar. Vi kommer fortsätta samverka med Yokohama och kommer lyfta enhetsdäcksfrågan och det kan bli så att vissa klasser kan besluta om enhetsdäck. det viktigaste är att vi i de olika grupperna kan enas och det gör vi bäst med dialog. Vi är också väldigt glada över att kunna presentera 7 race och de 6 bästa resultaten räknas detta år med 1 varv 1 poäng. Lär gärna bloggen som kommer på Måndag och trevlig helg.