fbpx

STEC förare är ordentligt utbildade! Det vill vi absolut hävda men detta är viktigt att hålla igång. Kunskap är aldrig tungt att bära under hjälmen och vi ska ta upp några punkter.

1 Starten 

Filmen från start till 09,00 är precis som Stec önskar.  Lägg märke till några av bilarna som är sena ut.  Det går oftast att lösa men om alla team jobbar efter att ha koll på sin startposition (10) Främsta så underlättar det ”line-up” förfarandet 4 och 2 timmars teamen bör vara på plats för interjuver, Transponder check , helhetsbilden.

15,30 in i filmen vill vi slå för att starten ska bli rättvis.  60 km/h max fram till huvudposteringen och grön lampa visar grönt. Absolut ingen omkörning innan startlinjen passerats. Titta hur de gör detta perfekt på filmen.

19,20 in i filmen ”Saftey car situation”  Gul flagga och ljuspucken lyser max 60 km/h detta gäller runt hela banan.  Ingen omkörning tillåten under en ”lindrig” situation kör vi med VSC=Virtuell Saftey car. Det betyder att bärgningsbilen går ut och hämtar och så fort allt är klart går vi över till grön flagga och grön ljuspuck = Full fart råder.

23,50 in i filmen Funktionärerna behöver in på banan detta fall med absol.  Det är ingen ”lindrig” situation utan det är i vår värld en klass 2 situation som innebär att Saftey bil går ut på banan.  Den går ut oavsett placeringsläge då stec bekant har flera klasser. Och den bilen kör man aldrig om (Om inte funktionärer öppet påvisar detta)  Safteybilen anpassar fältets fart och vi kör alltid med stort säkerhetsmedvetande i närheten av ”hindret” i detta fall funktionärer på banan som bansanerar.

26,30 in i filmen Kollisson mellan team. Detta sker tyvärr inom all racing oavsett om det är Formel 1 eller Stec Light.  just i detta fall så valde TL=Tävlingsledningen att inte dela ut bestraffning utan ansåg det vara en ”Race incident” som är tråkig och onödig. Ge varann luft mellan bilarna så slipper vi skador som i sämsta fall gör att teamet får kasta in handduken och bryta.

42,00 in i filmen Depå situation.  Lägg märke till hur bilen bromsar in då Audin ska in i depåområdet. Detta gäller absolut även i stec och vi har begränsningen 10 km/h. Det är gåfart som råder överallt i depåområdet. Finns ingen fastline där folk finns. Respektera detta och det gäller alla förare. Det absolut minsta vi önskar är en situation där vår får en påkörning av publik,teamkamrat,funktionär. för att inte depåfarten hanteras. Föräldrar med barn och hundägare har naturligtvis ett stort ansvar men är skadan skedd så är katastrofen ett faktum.

43,00 in i filmen ”Close racing” Underbart för alla att se hur fint de håller spåret och hur ljustutan kan användas som ett hjälpmedel att visa kompisen som ligger före att visa jag är snabbare.

45,00 in i filmen ”förarbyte” titta hur teamet tvättar framrutan , släpper ut luft ur däcken då värmen bygger upp ett högra bar och behöver minska. Föraren som kommer ut hjälper sin teamkamrat med bälten och ev inställningar för nya föraren. Vi hör också i filmen hur reportrarna berättar om bestraffning för ”speed Limit”  90% av alla förseelser sker i stec genom ”stop&go” detta för att kunna tydligt informera föraren/Teamet om varför TL valt att dela ut straffet.

47,30 in i filmen säger de något viktigt som vi varit inne på ”do not speed” kör inte för fort men även också kommunikation. Har du ingen kommunikation mellan Team/Förare skaffa det det är en billig hjälp inom racing.  STEC beställde nyss 20 nya walkie -talkie sett pris 500 kr.

55,50 in i filmen Förarmisstag och tekniskt problem som skapar avåkning. hamnar du i staket , murar så sitt kvar i bilen. Andas och det finns ingen anledning att snabbt hoppa ur bilen. känns efter mår nacken armarna ryggen bra att krascha är alltid jobbigt för kroppen. Chock och hjärtpåfrestning ligger nära och hjärnan jobbar på högvarv. Andas igen hjälp är på väg. STEC har alltid utbildad sjukvårdspersonal som kommer träffa dig för bedömning. Spring aldrig ut och kolla drivaxlar eller andra tekniska problemanalyser. Enda gången du flyr ut är om bilen brinner. Varje postering har brandsläckare och både bärgning samt safteybilen är utrustad med detta. Bärgningen tar bilen till din depåplats. bästa fall så går bilen att laga och racet fortsätter. Sämsta fall så är bilen skrot och teamet kan få betala banans kostnader av lagning av staket , murar , räcken.

1.02.00 in i filmen ”Teknisk svart flagg” Stec jobbar med svartflagg och hela handen mot föraren. Det fungerar tycker vi väldigt bra och kan även kompletteras med nummertavla. Anser TL att din bil behöver komma in så gör det skyndsamt. Det kan vara en hel bunt med orsaker.  Läckage , ljudproblem , befarad eld , lösa bildelar , i detta fall på filmen ganska synligt fel på bilen. = In och åtgärda och kom ut sen på banan.

1,35,00 in i filmen prisutdelningen. Vi åker direkt efter målgång och avkylningsvarv till pris ceremonin som vi självklart är med på. Hyllar de som för dagen får pokaler och som sanna idrottsmänniskor tackar vi medtävlande ,funktionärer ,banägare ,.  Yokohama delar ut kepsar och vill ditt företag vara med och ge saker till prisbordet så är det välkommet.  Genom att studera annan racing får vi i stec möjlighet att forma mästerskapet i Sverige. Tack för du är med i stec.

STEC VILL ALDRIG SE DETTA https://bloggar.aftonbladet.se/f1bloggen/

STEC görs upp på racedagen. har du problem med något så prata med TL om detta. Kanske ni ser på saken på olika sätt med det kostar inget att diskutera.

28-30 Juli kommer det blir Norrlands Tuffaste Racing och vi vill lyfta Time-Attack körningen. som du kan göra med din Långloppsbil , lånad bil eller som Erik Lubbe Person ”Team Kilafors” Ha fler bilar att välja mellan. Både Fredag och Lördag kväll kommer vi ha After Race kväll på Mittsverige banan. Ta med vad du önskar att dricka och grillat kommer att finnas. Vi skapar en lista med inför detta och skickar ut till ditt team.

Mittsverige 500 Miles Finns det intresse stort nog att köra detta ? Vi har lagt ribban på minst 8 anmälda team. Ditt team tävlar naturligtvis även i vanliga 2,4,6 Timmars och 500 Miles är ett tillägg för de team som vill köra ”massor” Hör gärna av er och senast den 26 Juli behöver vi ta ett beslut om detta. Men får vi 8 anmälda innan så kör vi naturligtvis Mittsverige 500.

Snabb ,Snabbare , Snabbast på Mittsverige  Detta med Time-Attack är ett perfekt sätt att skapa möjligheter för ”alla” att köra.  Bilarna kan vara gatbilar , sportbilar , Tävlingsbilar av alla olika slag. Minst 5 timmar körning för att sätta ditt snabbaste varv kommer erbjudas för 2500 kronor. och det är körning både Fredag-Lördag-Söndag med finaler på Söndag.

STEC Light kör 2-4 Timmars på Söndag 30 Juli. Kom gärna redan på Lördag och testkör bilen på Lördag kväll för blygsamma 500 kronor 1 timme test.

Vi önskar dig en fortsatt trevlig Juli. Vi ses på Mittsverige Norrlands häftiga bana med hela 27 meter höjdskillnad. Klicka 

Startlistan och anmälan finner du här Klicka 

Boende finner du här Klicka