fbpx

Mittsverigebanan alltid sista helgen i juli

Det var ett starkt gäng som intog Mittsverige även denna helg som börjar bli en instution i Svensk Långloppsracing genom att det alltid är Mittsverige motorfestival denna helg. Lillsia 1+2 var på plats och team 82 hade förstärkt med Norka förare med resväg från Tromsö 1140 kilometer enkel resa. Stort racinghjärta.

Birdsong hade lånat ut sin topdriver Theo Jernberg som körde fantastisk bra i Tyskland i https://www.nxtgencup.com/news/17-year-old-theo-jernberg-joins-first-nxt-gen-cup-season Ersättare var Ede Norbert från Alingsås som körde otroligt snygg i den fina Audi 4wd.

KR-Racing hade åter igen ny motorlösning och då klart något annat ska krånga men ett hjullager är ”billigt” och vi var många som gladdes åt att samtliga i teamet fick tid bakom ratten.

Mid Sweden hade också ny programvara under motorhuven som under fredagens test&Tune strulade. Halva Norrland Porsche kamratskap ringdes runt och med både tur och envishet kunde det ordnas fram motordelar till teamets fina 944.

Kilafors hade problem med bilarna hemma så vad göra?  Jo slå på Blocket och helt sonika köpa en ny bil. Jättefint bygge som vinner klass 6A då tyvärr flera av teamen avstod denna tävling och laddar inför Linköping 19-20 Augusti.  Grattis killar till seger över bla Birdsong.

177 Racing kom med volvon och racingbussen alltid positiva glada och denna gång gick det väldigt bra . Stort grattis till 6 B seger före Team 82 Epin mfl.

Torsten Byggkonsult hade toppat inför Mittsverige och bytt klass till 4 timmars.  men morgonens kval höll på att förstöra dagen. lite känning i muren höger bak och mekning av styrstag stod på schemat. Torsten hade tagit i mycket kompetena Nicklas som är erk’änt duktig racing skruvare. Så med lånade svetasar och gediget hantverk så var bilen på banan igen precis inför starten på 4 B som slutade med en fin Bronspokal.

Klass 2 B hade en frän duell mellan The Stig och hemmasonen i Team Riv.  14 år gammal körde Pete väldigt moget i eftermiddagens regnskur som kom som ett extra inslag för de tävlande. Anders Smedsås körde till seger med 1 varv marginal efter 120 minuters kamp. Snyggt med duktiga kamraten Robert 

Lightklassen var en nagelbitare under Söndagen där Onshore leder när 2 minuter återstår av 4 timmars klassen. Ovansjö förarna nästan bokstavligt står och kör för att jaga i kapp. på sista varvet får Mini Coopern tekniska problem efter att verkligen pressat allt då bromsarna var kass så fick motorbromsen vara lösningen inför kurvorna. Det höll inte denna gång med vilken häftig publikfrämjande körning då speakern eldade på med info. Grattis Ovansjö till seger före då Onshore och Flying Focus på bronsplats.

Återväxten är god inom STEC 

Krutcupen med sitt koncept www.enkelbilsport.se är otroligt viktiga för stec ? Man kan ifrågasätta mycket om man vill finna fel på Krutcupen men bilden ljuger sällan. Dessa fina ungdomar från 12 års ålder visade upp en körskicklighet som vi sällan skådat. teamen hade namn som Piggelin och Rishögen 2,0 och kan ha varit de som hade roligast på och runt banan i strålande sol. Vi vill lyfta Mio Olert som en teamchef , påhejare , fixare otroligt duktig med en ålder av 14 år. Krutcupen är Sveriges främsta ingång till bilsporten ihop med kartingen. STEC är stolta och glada över detta samarbete och kom gärna på Krutcupens tävlingar som är många runt om i landet.

Filmen kan delas fritt och prenumerera gärna på kanalen för info Länken är https://www.youtube.com/watch?v=ZQSSAqwtUjM   Resultat listorna uppdateras idag från Geneve då Theo är på utlandsuppdrag men samtliga resultat varvtider kommer upp på på hemsidan under https://stec.se/resultat/

En mekanikers dagbok del 3 Vi är fan inte här för att ha roligt. Jag är tävlingsmänniska ut i fingerspetsarna. Jag är också begåvad eller belastad (hur man nu ser det) med en del temperament. Och ganska klent begåvad med tålamod. Men min envishet brukar på något vis kunna binda ihop det bästa av dessa drag och i slutändan står jag där med det resultat jag vill ha. För ett antal år sedan hade vi en skada i glasfiberkarossen på vår Radical PR6. Efter att ha tittat på en stund när min sambo kladdade på lagning tog jag plats. ”Låt mig prova. Jag är ju trots allt diplomerad nagelteknolog.” Han tittade på mig som om jag helt tappat det tills jag förklarade att det faktiskt inte är så stor skillnad mellan att bygga glasfiber på en bil och att bygga upp naglar i olika material. Efter det har det rullat på. En folieringskurs senare, lite fix i garaget för att få en yta att lacka på… Min poäng är att man ska gräva i sin bank av erfarenheter. Det finns mycket man kan ta med sig och omvandla kunskaperna till något helt annat. Och om man hittar sin plats. Då ska man ta den. Och inte be om ursäkt för att man är bra på det man gör. Jag tycker det är skitkul att se fler och fler tjejer ta plats bakom ratten. Men jag saknar er i depån. I garagen. I lackboxen. Jag vill avsluta med en liten bekännelse. Det händer trots allt att mitt temperament och tävlingshuvud tar över. För att göra en lång historia kort så pottade min sambo bort ett kval genom att ”leka race” med en annan förare. Det slutade med att han inte fick några rena varv och därmed ingen bra kvaltid. I depån frågade jag vad han höll på med och varför. Svaret jag fick va ”men det va ju roligt” Då gick min sista säkring. ”Vi är väl för fan inte här för att ha roligt!” Jag är kanske inte helt stolt över det. För vi gör ju detta just för att det ÄR roligt. Men min poäng när jag fick lugna ner mig lite var att vi lägger inte alla dessa timmar, allt jobb, allt slit, utan att satsa seriöst. Då kan vi lika gärna åka trackdays och njuta av lugnet. Ska vi tävla. Ja då ska vi prestera det bästa vi kan. På topp. Och det står jag för. Sen har jag lika lite filter som tålamod och då kommer det ord ibland som jag inte tänkt igenom. Men döm om min förvåning när jag en vanlig arbetsdag på kontoret får en videohälsning från Anders Södergren på Mantorp park. ” Vi är inte här för att ha roligt. Vi är här för att köra fort!” Exakt så Anders! Fast lite roligt får man ha också. 😉 ibland. Nästa vecka blir det dubbel ångest på Rudskogen med nytagen licens.

Vi ser nu fram emot www.motorfestivaler.se och Linköpings Motorstadion 19-20 Augusti. Har vi en sjuksköterska i nätverket så kontakta oss gärna. inför Linköping.Tack alla stec vänner Här finner du Tidschemat stec tider 19-20 Aug Klicka