Vilken perfekt avslutning på en säsong som haft både dalar och toppar sätt dig ner så ska vi förklara med denna resumé.
Race på Sviestad 26 Oktober skulle det snöa, Skulle det vara krascher , Vilka skulle vinna och vilka skulle bryta frågorna var många.
Dagen började med regn allt för att göra ren banan. Jag frös som en hund när jag 06,00 fick besked om att grinden var låst och ut i regnet för att låsa upp. Men värmen av de glada förarna omvandlade kylan till värma leenden och kramar delades ut.
Estrid skapade mackor och morgon kaffe och Telecom Experten hade hjälpt oss med datorer för nu skulle det live sändas med resultat osv. Vilket vi förstått var ett trevligt inslag och vi räknade över 100 individuella besökare på Live sändningen som var gratis för besökarna och bekostades av www.resortillsolen.se
Racet startade prick 09,00 och 4 olika ledare under första timmen.
Och det våta underlaget torkade upp och varvtiderna förbättrades allt eftersom. Men en sak var underligt? Inte en enda bärgning under hela dagen nytt rekord i Svenska Öppna Långloppsfinalen. knappt några gula flaggor syntes till och mycket sjyst racing från alla team.
Hyrbilarna var riktigt duktiga och det unika teamet med tjejerna körde jättefint hela dagen med hjälp av några inkallade gästförare.
Samtliga mästare presenteras här https://stec.se/resultat/
Spikad kalender på mötet som skedde dagen efter finalen vilket ha en del mycket viktiga nyheter.
1 spikad tävlingskalender 6 tävlingsdagar 4 banor samtliga under 1 dag 2,4,6 Timmars Alternativen finns kvar.
Tekniska regler på bilarna förenklas ytterligare men den absolut största nyheten som STEC blir först i Sverige med kallar vi Rättvis Racing
Alla team tävlar på precis de villkor de önskar med däckens bredd och klasser. Men nu inför vi klassindelning Svart , Blå , Röd ? Låt oss förklara Röd är Team som är snabba och kör banan på Sviestad från 1,20 Blå är ännu snabbare team kör banan på 1,15-1,20 Svart är de ruskigt snabba teamen som kör banan på 1,10-1,15. Detta i kombination med däckens bredd kommer teamen skapa någon unikt inom Svensk Långloppsracing. Ni kan komma med vilken bil du önskar som har godkänd säkerhetsspec. Dvs Stol bur bälte Godkända av STEC tekniska grupp. Ni kommer tävla emot ungefär lika snabba bilar oavsett hästkrafter , vikt eller eller andra svårkontrollerade teknikenheter. Tävlingsledningen sätter klassen på bilen efter 2019 resultat eller efter halva loppet på Premiären på Mantorp Park. Samtliga nya bilar till serien klassas även de in efter halva första loppet. Byta bil under säsong går bra , Gradera om sitt team under säsong kommer kunna efter beslut från TL att kunna göras. Modifiera sin bil under säsong kommer kunna gå bra. Klura på detta och hela tanken är att ni ska kunna tävla i en rättvis sport i en annars oftast väldigt orättvis sport. Det öppnar också upp för udda bilar som exempelvis V-8 , Ginetta , Ariel Atomer , och andra varianter av fordon. Det vi kör under fordonsbesiktningen är säkerhetskontroller. Nya vagnsböcker införs och kommer ha ett brett säkerhetskontroll system men vad ni har för motorer , växellådor , bromsar , väghållning eller modifierade fordon kommer vi lägga helt på föraransvaret. Vi kommer enbart se och tänka säkerhet. Klassindelningen skapar ni själva med tävlingsledningen. Låter det annorlunda ? Det hoppas vi men vi hoppas ni prövar detta 2020-2022.
Däck 2020-2022 Yokohama kommer fortsätta ge oss enastående bra förutsättningar att köra på ett ekonomiskt sätt rörande däcksbudgeten. Ni får som tidigare köra på vilka däck ni önskar men vi råder till Yokohama som beställs genom STEC. Vi kommer även kunna hjälpa till med däckomläggning mellan racen.
Tider Samma tider kommer gälla på samtliga tävlingar . Lättare tydligare för alla inblandade samma med sociala medier.
Facebook 1 sida
Facebook 1 evenemang Hela året
Anmälan Årskort Subventioneras 20,000 alla race hela året styckpris 6000 kronor Licens/ Försäkring 1000 kronor per förare säsongvis. Nya förare hänvisas till Light serien. Efter genomförd kurs välkommen till STEC Racing.
Samverkanspartners / Sponsorer
Bloggen fortsätter leverera nyheter hela vintern varje Måndag helt gratis vi vädjar läs dessa och dela vidare för 2020 vill vi kunna erbjuda riktigt bra bilsport både för Bredd&Spets
Senaste kommentarer