Återblickar 2019 del 1
31 Mars helgen med Licenskurs och test&Tune vilket är värdefullt att kunna pröva bilen ordentligt, Köra in bromsar , kanske bytt motordelar som behöver köras in lugnt osv. Så här såg den dagen ut på Sviestad
Som alltid startar serien på Mantorp i April. Så även 2020 Här kommer bilder.
https://www.svenskmotorsportfoto.se/2019-2/stec-mantorp-park-14-april-2019/nggallery/page/1
Duktig fotograf Magnus Jakobsson
Premiärfilmen blev så här
Sen var det dags för Elmia mässan där STEC alltid har representerat serien
Race nummer 2 kördes på Sviestad här kommer återblickar med Bla Hanif Bali på banan.
Det genomfördes hela 5 dagar på Tierp Arena där teamen och vanliga bilar kunde träna det hoppas vi kunna utöka kommande säsong med mycket Trackday och Time-Attack
Race nummer 3 kördes på Gotland Ring denna häftiga bana i kalkbrottet Vi gjorde ingen film där utan istället skapade vi STEC TV där vi skapade informationsfilmer från Huddingestudion
Konceptet 3 Race innan sommarpaus och 3 race efter sommaren har vi hållit fast vid varje år och det blir samma koncept även 2020. Så här ser racingkalendern ut.
Säsongen 2019 var STEC 3 säsong och vi införde detta med alternativet 2,4,6 Timmars vilket var smidigt och lätt för teamet att kunna köra även om kompisen är bortrest osv. Det kommer vi fortsätta med. Några ljuspunkter var Just Gotland Ring där vi har fantastiska teamet Skeppsbrons från Jönköping kanonduktiga mekaniker i https://skeppsbrons.se/jonkoping/Som även sköter grillningen på kvällen med bravur. Hoppas många team väljer att hänga med till Gotland Ring 2020. Så här ser banan ut.
Detta var några av återblickarna från del 1 2019 i kommande blogg kommer del 2 med de race som var efter sommaren. Vi vill även berätta att det kommit in ännu ett nytt team bokade 2020. Det är mycket meriterade alec arho havrén med en procent över 20% segrar nu kommer in på STEC scenen. Welcome Mr Alec.
Test Träningsdagar, Time-Attack, Utbildning Stec kommer erbjuda ännu fler testdagar 2020.
Pris 1000 per dag med minimum 100 minuter kärning. Max 20 bilar för det ska bli bra struktur med eller utan Time-Attack. Detta med att pröva på kommer vi bland annat samverka med organisationerna Racewars.se och Arenasport.se under 2020 för att kunna erbjuda mer test och träningsdagar. Samarbete som är bra för alla inblandade anmälan går bra på stec@stec.se
Julafton i Morgon vill du få lite egen tid när tomten och familjen somnat så kika på STEC Motorsport egna youtubekanal. Där kommer det presenteras ännu mer under 2020 med samarbetet med nya mediabolaget. https://www.youtube.com/channel/UCDVUJW8_XusVy4s24maWzlg?view_as=subscriber
Prenumerera gärna på kanalen så får du alltid upp ett email när ny film läggs upp. Och vill du som gör filmer lägga in dem på kanalen så tveka inte att få inloggning för detta.
Tack att just du väljer att köra inom STEC Motorsport och 2020 kommer det finnas det mesta för det mesta. Öppen sprintklass , Light , 2,4,6 Timmars Långlopp Trackday saknar du något inom STEC så skicka ett email. Nu i vår kommer vi även erbjuda Iskörning , Snöskoter , Ökenrally i Marrocko. Sköna kontraster och vansinnigt kul. Ha nu en riktigt fin jul alla vänner och här kommer en julvers?
Alla kan inte köra racing men många fler borde börja 2020.
Fler och fler förare skaffar sportbilar eller supersportbilar som de ofta benämns. Fordon som klarar att köra upp till 3 gånger så fort som maxhastigheten på Svenska motorvägar.
Men är förarna utvecklade att hantera sina bilar i 200-300+ Kilometer i timmen? Nej det klart man inte får köra 200 km/h men dessa bilar är så snabba att de klarar att köra Svenska max 120 på ettans växel. Så det klart att det ibland missas och hastigheten kliver förbi den lagstadgade.
Jag arbetar som motorsportutvecklare och skulle önska att 2020 blir ett år då många fler börjar köra racing. Detta för att lära känna din bil. Banorna i Sverige är byggda med säkerhetstänk. Det är rejäla avåkningszoner. Du har sjukvård på plats om det är en seriös arrangör. Det finns inga elstolpar, trottoarkanter och framför allt det finns inga medborgare som kan bli påkörda.
Just varje gång jag läser om trafikolyckor, ofta unga förare som tappar kontrollen över sitt fordon och skadar sig själv eller andra. Varför började du inte köra racing min vän? Det finns banor från Skåne till Skellefteå. Ring dem och fråga när nästa ”Trackday” genomförs. Det finns bilsportklubbar närmare 350 stycken som alla är duktiga på att ta hand om dig och vägleda dig som förare att bli en duktig förare.
Jag gillar själv fart inget snack om den saken. Som 18 åring tillhörde jag de snabbaste bilbuden i Stockholms innerstad såg varje leverans som en tid emot klockan. Varje rödljus som en inbjudan till race. Jag ogillar när jag ser filmer inspelade där det utmanas att vara snabbaste förare på Essingeleden eller Stockholm-Uppsala under 8 minuter. När jag var 19 år hade min bästa kompis ”Julle” redan kört ihjäl sig. Julle älskade att gasa och Lunda industriområde på nätterna var vår arena. Jag, Staffan, Stefan, Rogge m.fl. arbetade på Vega Transport i Sundbyberg. Ingvar Lindgren ägaren hade själv kört mycket racing på klassiska banan Skarpnäck. Då tog man samma bil man hade som bruksbil på veckorna och körde racing på helgerna. Många av de stora namnen var med som . Jan Bellander, Erling Carlsson, Richard Cederlund, Bröderna Casby listan kan bli lång.
Jag vill uppmana alla gasglada killar och tjejer att 2020 bli racingförare. Oavsett om du äger en s.k. ”Supersportbil ” eller en normalbil så kom till racingbanan och skaffa dig praktisk träning på just din bil. Känn hur den uppträder när du provocerar den i kurvorna. Understyr den mycket eller kanske rent av överstyr?
Träna på att panikbromsa med undanmanöver med anti sladd antibroms anti snart allting. Du kommer in i ett glatt gäng med likasinnade. Det arrangeras träffar över hela Sverige där den sociala samvaron är påtagligt bra. Vi är gasglada som lägger våra pengar på våra fordon. Jag vill med denna insändare bjuda in alla ”blyfötter” till att få utlopp på anpassade banor istället för allmänna trafiken. Jag kan garantera du växer bakom ratten och får med det ett säkerhetstänk. Blir betydligt lugnare i vardagstrafiken för du vet att nästa lördag då ska jag gasa. På med handskarna ,hjälmen. Duktiga bilförare mår alla bra av.
God jul och välkommen till banorna 2020.
Hans Medelberg
Medlem i STEC Motorsport
Medlem inom MHF-Ungdom Sveriges enda ungdomsorganisation mot rattfylleri
Rådgivare inom Enkel Bilsport Sverige
Gasglad förare inom stecrun
Grundare av Krutcupen
Senaste kommentarer