5 Svenska Öppna Mästerskapet. Välkommen och låt mig få berätta hur detta startade
2016 Skapades grunden till STEC genom en avknoppning från Krutcupen Asfalt som hade vuxit och blivit allt mer ”proffsig” Bilarna blev snabbare, förarna vill mer än att fortsätta köra krutcupen som idag kallas för STEC Light men som är oerhört viktigt kommer snart till varför.
Vi tog då kontakt med SBF utskottet Racing som var helt ointresserade av STEC och Mästerskapet inom Långlopp. Idag 5 år efter ett stort tjänstefel av Claes Elofsson som satt som ordförande och samtidigt djupt involverad i ER Cup visade det sig. Det skulle inte få heta STEC och det skulle inte få SM statusen inom föreningen Svenska Bilsport förbundet. Efter 3 mötet i Sollentuna så valde vi att lämna detta negativa rum för sista gången och fann detta
Hasse tog kontakt med Patent och registreringsverket , Marknadsdomstolen , Riksidrottsförbundet , SBF Ordförande. Då ramlade alla pusselbitarna på plats steg för steg. STEC.SE Namnskyddades och SM Långlopp skapades SBF Claes Elofsson hade visade det sig suttit och ljugit oss i ansiktet hela tiden. Det framkom att SBF hade sålt sina rättigheter för SM Racing till ett Aktiebolag STCC AB. Som SBF var delägare som gick i konkurs 2018. Detta framkom 2017 av ett misstag av Lasse Petterson (Samma ordförande som nu fick sparken 2020 från SBF ) Jag skriver misstag för det var nog en felsägning över ett lunch möte Hasse med honom som rörde Krutcupen som detta med STEC kom upp. SM titeln som då avgjordes på Anderstorp som detta kom fram i ljuset. Aktie bolag som köper SM rättigheter från ett Svensk Idrottsförbund sug på den konkurrensverket. Men kanske främst en moralisk fråga om skattepengar till idrottsrörelsen skall gå till detta?
Med stor stolthet och Tacksamhet önska dig och ert team välkommen till Svenska Öppna Långloppsfinalen 2020
Tacksamhet för att utan dig som förare hade det inte blivit något. Tacksamhet till Funktionärer och räddning , sjukvård,Tidtagning och tack till banorna som vill hyra ut sina anläggningar. För allt detta är det som vi kallar Samverkan.
STEC relation till Krutcupen och Enkel Bilsport varför vill vi lyfta fram detta så mycket nu inför 2021? Utan Krutcupen inget STEC brukar jag kunna raljera men det finns en viktig del i detta. Ta team som exempelvis
Team Orange
Team Gula garaget
Team Willa
Team Wettervik
Team H+H
Team Svegra
Team Dalens Silverryggar
mfl mfl samtliga har Krutcupen som gemensam plattform för insteget till denna Final på Lördag. På Söndag kör vi Krutcupen på Sviestad som oerhört viktigt insteg till 2021 års STEC och vi har en uppmaning till dig som läser denna blogg idag. Bjud in förare som du tror kan vilja vara en förare till 2021 års serie. PAY&DRIVE Pay & Drive paket 2021 Kör på banan
STEC kommer köra ner några Audi bilar till Sviestad som har ett enda syfte och det är att kunna erbjuda förare en så enkel modell till racing så de kan nästan inte tro det är möjligt. STEC/Krutcupen skall kunna vara Svensk Hobby racing för gemene man och samtidigt genom de olika klasserna kunna erbjuda det vi kallar Rättvis racing . Hjälp oss att sprida detta budskap och vi söker nu företag , grupper som vill samverka och ett av dessa är www.mekdelar.se som vill ta kraften inom STEC till att profilera företaget inom detta nätverk. Vi söker flera lösningar med flera inför kommande säsong och jag hoppas skjortan inför kommande år ska bli välfylld med samverkande företag
2020 har varit ett mycket tufft år för alla pga Corona låt oss berätta hur den påverkat STEC !
Minns ni premiären 5 April på Mantorp med Securitas vakter ? 4 dagar innan STEC premiären gick regeringen ut med max 50 personer på allmän sammankomst. Ingen visste nog vad som skedde och totalt kaos är nog inte för starkt ord. STEC förde dialoger med Mantorp VD , Polisen , Länstyrelsen och MHF-Ungdom hur skulle vi göra med bara några dagar före start.
Vi kör och vilket liv det blev på Sociala medier , telefoner och buropen haglade. Det resulterade i för första gången STEC delade ut avstängning av förare med Bla Team Trygg Racing som fick rött kort pga mycket olämpligt uppträdande på Sociala medier där han idiotförklarade alla som körde på Mantorp Park 5 April. Vissa försökte kontakta banägaren att inte tillåta racet och MSLS som skulle köra dagen före fick inte tävlingstillståndet från SBF tillståndsgivare kaos som sagt. Men vi förde en sund dialog med polisens jurist som konstaterade att Mantorp park med 2 meter högt staket runt anläggningen inte är en offentlig plats och samtliga förare och team tillhör STEC och ingen publik erbjöds inträde. Lagtexten vas glasklar och loppet genomfördes tack alla som kom. Men ekonomiskt var det ju en katastrof för STEC och en grupp entusiaster sköt in pengar till att täcka kostnaderna och det inkomstbortfall som skapades när det blev publikfritt och naturligtvis team som inte kunde komma pga Corona. Men STEC stod upp när det blåste och det har vi fått mycket lovord för av er team som kört men även av andra bransch kollegor som under Juni , Juli började våga köra efter dialog med oss hur man skulle rent juridiskt kunna genomföra detta på ett lagligt sätt. Samtliga race har kunnat genomföras och ingen vad vi vet har insjuknat pga STEC.
Men ekonomiskt svårt har det varit och därför har vi istället för att fortsätta sänka priset som varit en ambition under kommande 3 åren tvingats att inför 2021 återgå till 2019 pris på årskortet 24,000 kronor samtliga race. Vår ambition var att kunna sänka ytterligare med 4000 kronor men nu får det bli ett år förskjutet och kommande 3 års prislista hoppas vi ser ut så här Årskortet prislista 2021 24,000 , 2022 20,000 kr , 2023 16,000 kr, Hur resonerar vi sänkningsmodell när allt annat blir dyrare ? Vi vet då vår slogan är ”STEC Av förare För Förare” att startavgiften är inte den största kostnaden utan det är tiden , engagemanget i garaget och bilen som kostar mest. Men kan vi gemensamt bli fler som tävlar så kan vi späda ut varje teams enskilda avgift och kan vi erbjuda så kul event så folk kan komma och lägga 100 kr i entre så kommer detta kunna genomföras ihop med företagssamverkan låt oss beskriva detta.
20 team som betalar 5000 kr eller 40 team som betalar 3500 kronor vilket skapar mest intäkt ?
10 samverkande företag som betalar 9,999 kronor per år eller 2 företag som betalar 40,000 vardera vilket skapar mest värde?
200 besökare som betalar 100 kronor eller 60 stycken som får betala 200 kronor vilken grupp äter flest hamburgare?
Dessa 3 räkneexempel visar samtliga på att det handlar hela tiden om volymer och detta är det vi vill få hjälp med av er tävlande och naturligtvis från oss som jobbar med STEC. Det måste hela tiden vara samverkan och en positiv spiral uppåt. Vi ser hur våra vänner inom bilsporten har det med vikande kurvor och nedläggningar. STCC Konkursen var kanske det tydligaste exempel inom närtid. Vi måste kunna vara öppna för dig som tävlande hur ser det ut för framtiden med STEC / KRUTCUPEN. Så nu vädjar vi till dig och ditt team.
1 Boka årskortet inför 2021 Subventionerat pris kan faktureras på företag osv.
2 Dela , berätta , lägg kommande företagsevent med Krutcupen, möhippan , svensexan eller köp presentkort till era vänner som fyller 20.30,40,50,60 osv som förarupplevelser istället för ännu en blomstervas att ställa bland de övriga.
3 Ta med publik till banan bjud in till festivalerna Tierp Linköping osv för vi kommer göra allt vi kan för att få publiken att komma 2021 och den främsta magneten är ju ni tävlande sen om vi kan ordna kringverksamhet så kan det bli samverkan. Vi kommer återinföra detta med STEC Modellen med att ni får kickback på antal sålda biljetter enligt 50/50 modellen. 100 kr för vuxna och 50 kr går tillbaka till er som team.
Då kommer vi kunna få en bra rolig kommande 3 år så får vi nu släta över 2020 och vara tacksam över att vi inte blev smittade av något Kines virus som satta hela världen i pandemi lock down läge.
Hyrbilar finns nu till finalen både Lördag Söndag 2500 kronor för 30 minuter körning all inclusive. Bokas på stec@stec.se Provkörning kommer vi kunna erbjuda i pausen utom tävling för 100 kr per varv. Bilarna är också till salu för 60,000 kronor med startavgiften inkluderat den 17 Oktober på Tierp Arena med Licens , hjälm och handskar. Så är ni 3 stycken förare köp ett färdigt paket ready to race istället för att hålla på och greja tills det inte blir något. Ni får en startklar bil för 20,000 kr var är ni 4 förare så 15,000 osv Massor med glädje för rimliga pengar.
Direkt efter finalen sker prisutdelningen men sen kommer vi vilja låna Teamcheferna 20 minuter på Sviestad Lördag 3 Oktober för en pratstund från Tekniska ordförande Stefan Wettervik och Hasse . Enbart teamchefen pga Corona. Så de övriga kan börja lasta ihop osv och detta forum är viktigt med bla ett frågeformulär som vi vill kunna ha som ett underlag för 2021. Detta är oerhört viktigt för oss att få lyssna på dig som aktiv teamchef tycker anser och pga Corona kan vi inte vara fler än just teamcheferna på detta möte. Efter mötet som skall vara 20 minuter max så kommer vi kunna åka till en gemensam middag. Bilarna kan stå kvar inlåsta på Sviestad för de som vill övernatta i Linköping.
Funktionärer vill vi gärna se ännu fler av och ta gärna med 1 funktionär per team för inskolning för vi kommer alltid behöva duktiga funktionärer även på framtidens tävlingar.
Anmälningslistan finns öppet på Rejsa
Anmälan till final helgen finns här Klicka
Viktigt detta med Amigoo avgiften 500 kr kontant och ett kk eller id kort i inskrivningen gäller alla team
Viktigt detta med max 50 publik skall bokas på email Swish 100 kr på 123 265 81 02 märk gärna med teamnamn
Viktigt att vara i tid på Sviestad 08,00 öppnar vi banan för testkörning fram till 08,55 förarmöte 09,00 Då skall allt vara klart med inskrivningen . transpondertest osv så 07,00 öppnar vi inskrivningen på Lördag
Testa din bil på banan redan på Fredag 14-17,00 för 500 kronor och slipp stressen på Lördag Morgon husvagnsel osv finns för 200 kr styck betalas i inskrivningen som har öppet på Fredag 13-22,00.
After Race kommer vi ha på Lördag kväll så ta med finbyxorna Skjortor kan ni köpa de snygga vita för 150 kronor nu på finalen så kommer vi in ett snyggt gäng på Linköpings restaurang. Boka gärna ert deltagande på email
Vi kommer boka restaurang efter antal som vill vara med så därför behöver vi få in bokningarna innan Torsdag kväll
Kan någon som är duktig på att filma göra en officiell film från finalen så vore det kul kontakta oss på 070-798 23 78 för förutsättningar osv.
Viktiga dokument att ta med till inskrivningen och Besiktningen
Besiktningsprotokoll-Egenkontroll
Stolt huvudsponsor av däck 2020 till SM serien i Endurance
Du mekar, Vi levererar! Mekdelar.se
Välkommen till Sviestad önskar en stolt tävlingsledare
Rättvis Racing viktigt i Bilsporten för STEC läs mer Klicka
Krutcupen – Teknikens Värld nr 14 (2014-06-18) sid 84-87
Senaste kommentarer