fbpx

Bloggen 11/10 2021

Första Team som Beställer Säsongskort

Team P&D från Mekonomen Bilverkstad Örebro med Audi

Detta gläder oss mycket att kunna få in lista på team som säkerställer serien och skapar en grund.  Målet är att kunna innan nyårsafton leverera 20 stycken årskort gärna utspridda i klasserna. Det är ju även naturligtvis en ekonomiskt fråga då banorna önskar i flera fall förskottshyror för att säkra avtalet med STEC.  Så vår vädjan är att har ni beslutat att köra så skicka in er årsavgift. Dels får ni bättre pris med flera 1000 lappar sänkt avgift  och det skapar en som sagt en bra grundstomme.  Förare som har exempelvis friskvårdsbidrag kan ta detta kvitto till sin arbetsgivare då denna form av motorsport är godkänd av skatteverket som friskvårdsbidrag.

Yokohama går in som klassponsor till 4 C med 10,000 kronor och samma summa i  6 C  Lillsia som vann den  6 C  klassen i Lördag erhöll 32,000 kronor till teamets budget vilket var otroligt kul att få dela ut som en bra sporre. Nu söker vi Företag som vill vara med 2022 för att lyfta serien. Nya Jackor är förbokade och det blir en mörkare blå än på bilden och prisbilden är 4,995 kr per logga  så kika med kassören om inte ni ska synas med. Tanken är också nya skjortor , tröjor ska komma till 2022 men vi behöver få loggan innan senast nyår för att allt ska kännas bra inför 10 April 2022.

 

Kort Resumé från Hasse.

För ca 10 Månader sedan var jag oerhört stressad och orolig. Jag satt på jobbet som Racing instruktör i Portugal och banan var stängd. Pandemin var total med utegångsförbud , masker, handsprit och jag såg bara rädsla hos de människor jag mötte.  Polistillstånden skrev att det inte finns en chans det blir race, Banägarna var lika oroliga ledsna som jag. Jag började leta lösningar svaret blev PUBLIK FRIA race.  SBF kontrade då med att inte bevilja tävlingstillstånd för någon form av bilsport.  Men ”argbiggan” Hasse malde på och kontakten med Tierp , Mantorp , Sviestad blev allt tätare och vi kunde starta i April på Mantorp. Polisen kom förbi och hälsade fick en kopp kaffe och sen åkte vidare. ”Pust” hade inte varit roligt att fått ett myndighetspapper i handen med texten ”Åtal för icke följt pandemilagen”  =Utrym banan  Men allt gick bra utom snöovädret som kom på slutet.  Men det som var den stora positiviteten var Förarnas förtroende och teamen  över 40 team på Mantorp vilket är otroligt på en Söndag i i en värld som såg allt annat än ljust ut.

1 Maj kom och eftersom vi inte brukar demonstrera den dagen så passade det bra med racing. Tierp bjöd på en ny bansträckning förbi ”diket” och gjorde den även nästan 400 meter längre till förarna och publikens förtjusning så satsa på att ta med publiken till framför allt Tierp som är en fantastisk publikbana där man ser mycket stora delar av banan men även få komma riktigt nära bilar och teamens kamp.

Juni på fina Sviestad en bana som jag vill hylla och som 2022 får bygga denna efterlängtade bra över banan så publiken kan smidigt gå över och slippa springa ”kamikaze” över banan under pågående race.  Nästan 50 bilar anmälda jag tror det slutade med 44 och åter igen kom anklagelserna om vilket ”idiot, säkerhets icke tänkande”  människa jag är. Det skulle sluta med blodbad och bilar skulle krascha i stora antal?  Racet var cloose racing javisst men det är ju underbart när det är just tight sjyst racing. Blodbadet blev om intet och jag tror många tycket det racet var som kidsen säger ”Awesome”

Juli Månad och vi ställde GPS på Mittsverigebanan och 2,4,6 samt 12 timmars race. Många hade aldrig kört på Mittsverige en bana med som är lite styvt 2 kilometer men med hela 27 höjdmeter.  Det blev ett riktigt bra race där vi släppte ut först 6 timmars sen kort paus. Sen ut med 2,4 som då körde ihop med hela 12 timmars långloppet.  Konceptet var bra och Mittsverige Motorfestival skapas nu inför kommande 5 åren sista helgen i Juli. Detta med motorfestival kommer jag tjata öronen ur på samtliga för det är där jag ser möjligheten till uppsida i framtiden.

Augusti kördes Tierp igen och med publikrekord över 500 personer kom och betalade för STEC/Krutcupen/Youtubeloppet  Ja ni kan förstå att jag tyckte detta race var det absolut bästa under säsongen. Inte för det ekonomiska enbart utan för den minst lika viktiga fysiska mötet med STEC . Nästa år kommer Youtubeloppet köra samma dag som STEC men i ett lite annorlunda format så publiken får ännu mer belysning på just STEC. Det som var unikt denna gång var att vi vände varv till vänstervarv på banan.

September Sviestad  2 dagar Racing Weekend skapades och 6 Timmar på Lördag och 2,4 timmars Söndag ihop Med Krutcupen asfalt serie. Det var ett vinnande koncept 25 Team Lördag och hela 28 Team Söndag men mest glädjande var att minst 2 team säkert fler fick blodad tand för STEC 2022.  Bilar köps nu in och stec familjen växer. 53 team under denna ”Racing Weekend ” och inte en enda incident Det glädjer mitt bilsporthjärta. Då min roll är egentligen detta att få team att komma och trivas med det vi gör . Därför dessa enkäter och diskussioner för jag tror absolut på den modellen att ha högt i tak och framför allt diskutera lösningar.  Vad som är bra ska vi spara och det som kan bli bättre ska vi penetrera och jobba på.  Precis så ska STEC verka för ett ständigt förbättringsarbete pågår.

Oktober Final på Gotland Ring.   24 team antog utmaningen att bli vinnare i Svenska ÖPPNA Långloppsfinalen. just detta med Öppna är för mig viktigt.  Alla hade chansen att vara med och 24 bilar tog den. Vi hade långa diskussioner om Nord eller Sydslingan eller båda banorna och valet det sista efter långa samtal internt med framför allt sjukvård, räddning  deras ord vägde absolut tyngst och facit blev en bra tävlings dag på 7,3 kilometer körglädje.

Min oro för 10 Månader sedan är nu omvandlad till att 2022 ska bli det bästa året någonsin. Arbetet pågår nu intensivt att få kalendern helt spikad och STEC åker till Norge Rudskogen och 10 dagar för att besöka banan men även träffa Norska team och förare som gärna vill se STEC byta namn till Scandinavia Endurance Touring Championship.  Inget är just nu spikat om detta men nog vore det kul med ett race på Rudskogen som jag vet är en riktigt fin anläggning.  Men framför allt vill jag verkligen tacka alla som medverkat under 2021. Det handlar mycket om ett förtroende att vara arrangör.  Nöjda kunder kommer tillbaka och försök inled en dialog med de kunder som saknas.  Mitt jobb är att försöka kompromissa och finna de lösningar som går mellan de starka krafterna som team besitter. Jag hoppas på en samverkan mellan banägare och STEC som kan bygga på långsiktighet och kontinuitet samt ordning & reda skapar den symbios som jag hoppas tilltalar dig när du nu ska fundera över 2022. Tveka inte att ringa mig på 070-798 23 78 Jag uppskattar alltid sakliga diskussioner.  Blir det för tyst så kanske jag ringer men tanken är att bloggen ska komma ut samtliga 52 veckor även Jul , Nyår osv för att hålla värmen igång.  Här kommer några kort från i Lördag https://www.facebook.com/183829081749465/posts/2472949116170772/?d=n

Men viktigt prenumerera på Youtubekanalen  

Det behövs 1000 prenumeranter för den ska kunna växla upp till nästa nivå och den sista i varje månad är tanken att det ska komma ut ett klipp men senaste nytt.  Under fliken anmäl här på hemsidan kommer jag skapa en lista med vilka team som anmält sig för säsongen 2022.

Jag tänker inte denna gång räkna upp de namn som bör tackas för listan blir lång men några viktiga har redan nu skrivit kontrakt för kommande säsong . Vilket gläder mig oerhört

Jimmy Brandman har tecknat avtal

Jens Ambulanssjukvårdare med stor kompetens har skrivit på för 2022

Lars ”Lasse” Samuelsson Tävlingsledare från Västerås har signat på

Nina Mickelsson bas för Värmlandsgänget Funktionärsgrupp är klara.

Estrid + Solbritt har tecknat avtalet söker dock 1 grill kunnig teamkamrat

Theo Cortembert Kommer sköta nya AMB Tidtagningen för STEC 2022

Jag vill boosta detta med 2 timmars serien gt open Det finns mycket bilar i garagen som bara står still. Fördelen med GT-Open är att du snabbt kommer igång behöver inget team runt dig utan kör själv. 60 min på förmiddagen käka lunch och sen 60 minuter på eftermiddagen och hemma till middag.  STEC har under pandemin byggt 10 raceklara Audi TT bilar som vi gärna ser på banan som företagsevent eller privat team går bra att köpa eller hyra bilarna skapa enkelt ett bra koncept att kicka igång sin racing som återfall eller son en ny hobby.

Varvtider Gotland varvtider_Gotland_ring_2021

De team som har i sin lista ex 00,000,016   betyder att det är transponder nr 2 som visar upp sig och jag vill berömma Theo som satt samtliga 6 timmar vid datorn som funkade väldigt bra utom vid ett kortare strömavbrott vilket naturligtvis inte Theo eller tidtagningen skall beskyllas så jag vill hålla högt att varvtider / Tidtagning fungerade mycket bra i Lördags.

Resultat  https://stec.se/resultat

Nu på Lördag kör Krutcupen final. samt Företagsracet detta är vansinnigt kul med massor med glädje. för mer info företagsracet Tierp 16 Oktober   www.krutcupen.se

Anmälan är öppen till Lördag Morgon !!!!