fbpx

Jag ska försöka summera denna varma tävlingshelg som även denna helg var en 2 dagars.  Linköping och Malmby.
 
Klass Standard Som är en renodlad ekonomiklass.  Där kör man standard rakt av och är en perfekt instegsklass i Svensk Racing. Segrade gjorde Team Roslagens Racing med sin BMW som körde flest varv av alla i Standardklassen Silver fick Team Team Blitz och bronset knep Its fun Racing ett team där man kan hyra in sig för att tävla.
Gröna siffror= Klass Standard.
roslagens racing.jpg
Klass 1 Preppade bilar som trimmas fixas med kör på 205 breda gatdäck minst 180 TW Team 1 som kom med 2 segrare i bagaget kunde inte bära favoritskapet då en kylare spräckte deras segerplaner med 30 minuter kvar av racetiden.   Vann gjorde istället Jonssons bil med sin ettriga orange Peugeot.   Teamchefen Göran som fortfarande har foten i paket kunde stolt se teamet står överst på pripallen.   Silver i klass i fick Team SMK och bronset kunde team 1 bärga i mekoverall.  Klass 1 känner man smidigt igen på de röda siffrorna på nummerplattan Grattis Jonssons bil   jonsson.jpg
Klass  BMC Cooper kör 3 timmars race vilket absolut är okey  och det var blygsamma 2 team med på startlinjen och väldigt snabba små fina racingbilar som legenden Picko Troberg brukade säga var den roligaste racingbil han körde under sin långa karriär. Här vann team Fenix före Swift eller om det var tvärtom. De är sällan kvar på prisutdelningen men kul är det att ni är med och gasar swift.jpg
Legend hade årets största  startfält med 20 startande i strålande solsken då förarna hade synpunkter på att det var svalt senast i Tierp då värmen är lite klen i dessa ”gansterbilar”  Jonna och My vad dagens snabbaste tjejer och jättekul att ni är med och slåss nu om mästerskapet i denna Legend SM.
William Gunnarsson var föraren som vi alla hyllar efter denna kanon helg  Pappa Göran kämpade allt han kunde men har nog inte kommit i mål ännu.
Jocke Forsell och William hade en fantastisk duell i första racet och Jocke som hade strulat till det med oljeslangar skällde på tävlingsledningen om kort kval osv. Resultatet blev att ”Ställ dig sist i kön och dra ner visiret”  Så jobbar vi inom STEC mer om detta längre ner.   Full av adrenalin stod Jocke sist när Hasse drog starten och det kanske var den extravätskan som fick Täbysonen att tända till för efter 3 varv var han i bak kofångaren på Gunnarsson.   Sen växlade dessa 2 duktiga förare 5-6 gånger och jag hörde på radion hur domartornet och funktionärerna njöt ihop med publiken denna duell.  Forsell klämde sig före William och tog 100 poäng och kom upp och sa att det kanske inte är livsviktigt med långa kval körningar ändå. Tack för gott sportsmansship  och  bronset knep Mikael Mittim som kom direkt från tävlingar i Baltikum och visade fin hastighet på Linköpings Motorstadion.
Heat nummer 2 Startade Forsell först då man tar med sig startordningen från heat 1  William kokade nu skulle han inte sluta bakom Jocke.   Bröderna Ahlkvist hade en grym duell och platserna byttes hela tiden om.  Gryvik gjorde en mycket stabil insats och slutade till slut som silver medaljör.    William var outstanding i heat 2 och tog årets kanske skönaste seger efter haveriet senast i Tierp.  Stort grattis .    Att komma 3 i Legend är en bedrift och vi har under Måndagen analyserat filmerna från tävlingen där Cribbe Alhqvist kommer före brorsan i mål men sista omkörningen ser lattjo ut.  Duktiga Christian Hamrebö hamnar i en svårbedömd situation när Jocke Forsell får problem och ska in i depåområdet så kommer Hamrebö trångt och gör en bra manöver och kör genom depå och fastline och tappar varvet. Men domarna uppskattar manövern och tilldelar Christian en delad 3 Pris med Cribbe Ahlqvist så både förarna får 94 poäng i heat 2.   Detta kan kännas märkligt men för oss rättvist och framför allt ärligt.   Då mycket av STEC bygger på ärlighet vi ser saker på banan som kan i andra serier vara bestraffning eller rent av böter.  Men vi säger som  ”Lente  Fan vi är här för att ha roligt”
Freddy Larsson skall även ha en overall full med beröm för sitt arbete med Parc Ferme  och Jag som tävlingsledare vill utdela hela Legend gänget en stor kram för ert härliga engagemang mellan heaten och detta mekande som bla Matz fick göra efter start situationen i heat 1 gör att man blir glad över detta engagemang,   Tack alla inom Legend gruppen för en kanon helg och åter igen William har mästarbältet vem ska kunna ta det av honom den 26 Augusti??
Det är tight racing i Legend   max 5 cm i ca 150 km/h  duktiga förare.
william.jpg
Klass Light som körde på Söndagen på Malmby även det i strålande solsken var det action från heat 1 när team 100% fick bokstavligen varmt om öronen när tanken placerad bak i Bmw E-30 fattade eld. Men i klass Light skall alla team ha en brandsläckare och flera team stannade helst föredömligt och bilen räddades och duktiga Robert Falk tackade alla för släckhjälpen och åter igen väldigt bra agerat av samtliga runt banan som snabbt ihop med funktionärerna fixade detta galant. KLASS Light är den enastående form av enkel bilsport och nästan 30 team ställde upp i Söndags på Malmbys tekniska rundbana.  Vilken är en perfekt banan för denna form som tävlar ihop med Sveriges största arrangör för enkel bilsport som heter www.krutcupen.se  kom gärna och var med i detta. Passar alla förare mellan 14-99 år gamla.
biljouren.jpg
Vi har valt att spara Klass 2 till sist ut på denna lista. Kungaklassen inom Svensk Endurance med bilar från 50,000-över Miljonen här pratar vi fullblodsracing med 225 breda R -däck  trimmade bilar ombyggda och modifierade för att kunna klara 6 timmars våldsamma Endurance tävlingar.   Dessa team är otroligt duktiga idrottsmän att kunna hålla fokus upp. Minst 50 grader inne i bilarna hastigheter på närmare 200 km/h och inte en enda repa på bilarna. och teamet tävlar i 360 minuter långa race.  Vissa säger att detta är det hårdaste Svensk motorsportsmästerskap  kan erbjuda. Jag Hasse Tävlingsledare vill inte hålla med om detta då det finns Novemberkåsan i Enduro.  Men inom bilsportens värld absolut det hårdaste och det team som vann i Lördags heter Tommes Pack från Gävle   Stor Eloge och alla uppdaterade resultat och finns på hemsidan i eftermiddag www.stec.se    och alla individuella varvtider finns där.    Samuel och Christer gör ett fantastiskt jobb med alla kunna sortera och hålla reda på alla siffror listor poäng etc .  Men det kal alltid smyga in sig ett fel och märker du detta så meila gärna på email STEC@STEC.SE  så kollar de upp detta.   Tack för en väldigt kul tävlingshelg  Nu tar vi sommar uppehåll och njuter av Svenska sommaren fram till den 26 Augusti då vi åter igen kör på Linköping
Bild från Lördagens starkaste team
Kan någon fylla på med en bra bild från Tommes Pack