STEC Motorsport verkar för en rättvis racing utan avkall på säkerhet.

Organisationen är slimmad  utan kostsamma kontor och erbjuder er aktiva en Racing som vi hoppas ska kunna lämpa sig till både bredd och spets,

Rättvis Racing ??  Går detta att skapa i denna orättvisa sport?   2020 kommer vi med en för Svensk Racing Endurance  helt ny klassindelning.   Teamen får sin klassning beroende på ungefär samma villkor. Medvetet fusk bestraffas med   förlorad poäng /  Varvavdrag /  Uteslutning. Och man är absolut inte tvingad att genomföra testet om man som bilägare inte vill. Utan har man en snabb bil så kan man bli en klass A bil utan att bilen provas.

Låt oss beskriva några  exempel 

Röd Nummertavla  Snabbaste bilarna i STEC mellan 3-4,49 kilo/ hästkraft.  Detta är snabba byggda tävlingsbilar.

Gul Bil 4,5-6,0 snabba ofta chiptrimmade bilar eller standard med mycket  motoreffekt  Gul nummer tavla på bilen 

 Bil 6.01-8 ,0 Grön Nummertavla Detta är ofta vanliga bilar utan inredning.men med bur , racing stolar och är rappa. 

Teamen väljer helt fritt vilken av de olika däck de önskar med max 225 som bredd valfri storlek på fälgarna.

Och får då en rättvis bedömning och framför allt bilarna tävlar med ungefär lika snabba bilar.

Bonus, Tävlande kan under säsongen pröva olika däck och kan även omklassas om bilens prestanda ändras eller om man som team väljer att byta bil under säsongen.

Detta öppnar upp för många olika bilar då grunden är en Säkerhetsbesiktning och sen klassas bilen efter kilo/hk

STEC Lite Enklare Genom att kunna erbjuda detta blir det enkelt att kunna vara med.  Bygg bilen eller köp en färdig, Det vi kommer besikta är säkerhet, Så satsa på en säker bil med Racestol, Burbåge, Racebälten och ordentlig personlig utrustning. Säkerhet är viktigt inom racing.

STEC Mer sportsligt ? Du kommer tävla emot lika snabba bilar när skedde det senast ?  Nu blir det mer fokus på taktik , förarprestationer och uthållighet

STEC Mer Ekonomiskt.  Stor skillnad då du inte tvingas bygga bilen efter reglerna utan reglerna följer bilen.  Du kan köra en snabb Porsche 911 eller en standard  Volvo S40  Detta oavsett om du har fordon för 1,500,000 eller 15,000 Så Välkommen till STEC.

 

Vi är glada över att kunna erbjuda denna lösning då bilen är fri att vara med oavsett cylindervolym  , Växellådor eller väghållningskit. 

kontakta oss på stec@stec.se

Se hur vi testar bilar Youtube 

med G-tech 

Mattematiskt   Kilo / hästkrafter = 

exempel på biar. 

Audi A3  1200 kilo / 150 hk = 8 

BMW M3  1300 kilo/ 300 hk =4,3

Audi TT  1300 kilo /225 hk = 5,7 

 

NYHET INFÖR 2021

Vi arbetar ständigt med förbättringar inom STEC.  Inför kommande säsong har vi också möjlighet att kunna flytta bilarna i de olika klasserna efter varvtider. Detta för att med regelbokens kraft kunna skapa så rättvisa möjligheter som möjligt.  Tävlingsledaren har således full mandat och med dialog med teamchefen kunna klassa upp ett team under säsong för att teamet ska kunna erhålla så bra motstånd och rättvisa förhållanden som möjligt.   Har du fler frågor och tankar om detta skicka oss ett email på stec@stec.se. 

 

 

Hur går mätningen till?

Hästkraften mäts av en teknisk grupp som med stec godkända instrument / våg får fram er bils hästkraft .Mätningen är kostnadsfri i samband med vagnsbokutfärdande.  

1. Bilen skall ha full tank och vägs utan förare.

2. Bilens effekt mäts med full tank och testförarens vikt.

3 Bilen kan viktas med max 10 kilo som bultas genom golvet.

 

Vi kommer sedan under säsong göra av domarna utvalda kontroller, 

Vill man mäta/ väga sin bil eller gatbil eller om man vill byta klass kan vi göra det i mån av tid för 500 kronor under säsongen.

Körtider. 

Max körtid i sträck 80 minuter per förare.

6 Timmars skall 5 förarbyten genomföras 

4 Timmars skall 3 förarbyten genomföras 

2 timmars skall 1 byte genomföras 

Lunchpausen räknas som ett förarbyte.