STEC Motorsport verkar för en rättvis racing utan avkall på säkerhet.
Organisationen är slimmad utan kostsamma kontor och erbjuder er aktiva en Racing som vi hoppas ska kunna lämpa sig till både bredd och spets,
Rättvis Racing ? Går detta att skapa i denna orättvisa sport? STEC kommer med en för Skandinavisk Racing Endurance helt ny klassindelning. Teamen får sin klassning beroende på samma villkor. Medvetet fusk bestraffas med förlorad poäng / Varvavdrag / Uteslutning. Och man är absolut inte tvingad att genomföra testet om man som bilägare inte vill. Utan har man en snabb bil så kan man bli en klass A bil utan att bilen provas.
Låt oss beskriva några exempel
Röd Nummertavla Snabbaste bilarna i STEC mellan 2,5-4,5 kilo/ hästkraft. Detta är snabba byggda tävlingsbilar.
Gul Bil 4,51-6,0 snabba ofta chiptrimmade bilar eller standard med mycket motoreffekt Gul nummer tavla på bilen
Bil 6.01-8 ,0 Grön Nummertavla Detta är ofta vanliga bilar utan inredning.men med bur , racing stol och är rappa.
Klass A+B väljer helt fritt vilken av de olika däck de önskar med max 225 bredd och valfri storlek på fälgarna
KLASS C bredd 225 Däck ej med på Rejsas R däcklista Click
Och får då en rättvis bedömning och framför allt bilarna tävlar med ungefär lika motorstarka bilar.
Bonus, Tävlande kan under säsongen pröva olika däck och kan även omklassas om bilens prestanda ändras eller om man som team väljer att byta bil eller motor under säsongen.
Detta öppnar upp för många olika bilar då grunden är en Säkerhetsbesiktning och sen klassas bilen efter kilo/hk
STEC Lite Enklare Genom att kunna erbjuda detta blir det enkelt att kunna vara med. Bygg bilen eller köp en färdig, Det vi kommer besikta är säkerhet, Så satsa på en säker bil med Racestol, Burbåge, Racebälten och ordentlig personlig utrustning. Säkerhet är viktigt inom racing.
STEC Mer sportsligt ? Du kommer tävla emot lika snabba bilar när skedde det senast ? Nu blir det mer fokus på taktik , förarprestationer och uthållighet
STEC Mer Ekonomiskt. Stor skillnad då du inte tvingas bygga bilen efter reglerna utan reglerna följer bilen. Du kan köra en snabb Porsche 911 eller en standard Volvo S40 Detta oavsett om du har fordon för 1,500,000 eller 15,000 kr Så Välkommen till STEC.
Vi är glada över att kunna erbjuda denna lösning då bilen är fri att vara med oavsett cylindervolym , Växellådor eller väghållningskit.
Resultat i STEC Skriv i antal kilometer baserat på antal genomförda varv.
Vi arbetar ständigt med förbättringar inom STEC. . Detta för att med regelbokens kraft kunna skapa så rättvisa möjligheter som möjligt. Tävlingsledaren har således full mandat och med dialog med teamchefen kunna klassa upp ett team under säsong för att teamet ska kunna erhålla så bra motstånd och rättvisa förhållanden som möjligt. Har du fler frågor och tankar om detta skicka oss ett email på stec@stec.se.

Godkända Bilar? Är du osäker så maila oss gärna på stec@stec.se



Hur går mätningen till?
Effektmätning och vägning av bilar :
Det är MOTOR EFFEKTEN som STEC utgår ifrån när bilar klassas in i grupper. vägning av bilar : Bilar vägs utan förare . Bilar vägs med full tank.
Bilens vikt kan aldrig understiga invägd vikt minus tankvolym.
Vill man mäta/ väga sin bil eller gatbil eller om man vill byta klass kan vi göra det i mån av tid för 500 kronor under säsongen.
Körtider.
Max körtid i sträck 70 minuter per förare. Följs av minimum 60 min vila.
Nytt för 2025 i klass B Turbobilar
Restriktorn monteras på inkommande luft till motorn. Minsta avstånd mellan restriktor och inkommande luft/turbo är 125 mm. Endast STEC restriktor är godkända. All luft som går in i motorns förbränningsrum ska passera restriktorn. Restriktorn är framtagna för bilar med handelsbensin EJ E85 enligt följande. Klass B Bilar med vikt från 1100 kg. 35 mm restriktor. Bilar med vikt från 1200 kg. 36 mm restriktor. Bilar med vikt från 1300 kg. 37 mm restriktor. Vid anmodan från tävlingsledning eller besiktning ska teamet vara behjälplig för kontroll av restriktor/vikt. Restriktor beställs på e-mail stec@stec.se